Randis tilrettelagte Chrysler

Har du sett en tilrettelagt bil før? Har du en? Eller kanskje du er i ferd med å søke på en? Kanskje din første?

Som førstegangs-tilrettelagt-bileiger kan det være vanskelig å svare på spørsmål som for eksempel hvor du vil ha de forskjellige knappene, og hvilke type tilrettelegginger du vil ha/trenger. Det kan derfor være ganske greit å så se litt på hva som finnes der ute, men når en ikke kjenner noen med tilrettelagte biler og NAV ikke har så mye å tilby av visning, kan dette bli vanskelig. Jeg har dermed bestemt meg får å skrive litt om min bli, slik at du som leser dette kan få en liten innsikt om hva som er mulig. MEN HUSK, dette er kun min bil. Det finnes mye mer der ute!

Min bil…. ser slik ut!

Jeg har da en Chrysler Grand Voyager (2008 modell), og den er lyseblå. Fra jeg sendte inn søknaden til jeg fikk en telefon om at de ville ha meg opp til Trondheim for å snakke, tok det omtrent rundt 3 måneder. Jeg skulle egentlig ha en Volkswagen Caddy, men da jeg følte inn/ut med rullestol og sitteplass til passasjer-løsningene var vanskelige, ventet jeg med å svare. Omtrent 2 uker senere dukket denne opp i Ålesund, og jeg fikk valget mellom denne bruktbilen og en splitter ny Volkswagen. Da det var enklere å komme seg ut/inn bruktbilen, og der var fast 3 passasjerseter bakerst, valgte jeg å ta denne. Jeg hadde aldri øvelseskjørt, så om det skulle gå gale på øvelseskjøringen er krisen mindre da bilen ikke er ny.

Omtrent litt over 1 år tok det fra jeg så bilen for første gang til jeg fikk den levert utenfor hjemmet. Så tok det 4 mnd før jeg endelig kunne kjøre! Fredag 13. februar 2015 vart lykkedagen min! Jeg besto! For den som lurer, ble jeg henvist til Rogne Trafikkskole (i Ålesund) da de har lært opp mange med tilrettelagte biler. Der hadde de en (ikke tilrettelagt) seng jeg kunne sove i. Så ja, det ble en slags internatskole. Mat kjøpte jeg hos bensinstasjonen jeg var nabo med.

Dette er styringen til venstre hand. Her styrer jeg rattet ved å vri til høyre og venstre på joysticken. Jeg har knapper til Park, Nøytral, Reverse og Drive (og litt annet som ligger der fra forrge eiger) og 2 knapper (en svart og en rød) som slår på og av håndbrekket. (Der er en ekstra stor svart knapp også, men denne er bare for å få opp/ned høyre armlene i bilen).

Dette er min høyre side. Da en ikke skal sleppe joysticken som tilhører rattet under kjøring, er mesteparten av knappene på denne siden. Her har jeg også en joystick, og med denne styrer jeg gass (dra bakover) og brems (dytt fremover). På joysticken har jeg også knapper som går til blinklys (de 2 røde øverst), langlys, spylervæske, vindusviskere og cruisekontroll. Fremfor joysticken ligger det en stor, skummel svart knapp jeg alltid kommer borti uten vilje, og dette er fløyta. Så om dere ser en lyseblå bil som tuter forbi, ja, da er det bare meg! På høgresiden av joysticken har jeg 2 svarte knapper som er festet på siden. Dette er gir (+ og -) som jeg bruker hver en eneste gang jeg kjører i nedoverbakke slik at jeg slipper å ligge så fælt på bremsen. Ellers har jeg en panel lenger til høyre til litt diverse (som også har gamle knapper som jeg ikke bruker, for eksempel håndbrekket da jeg har fått nye knapper ved venstre hand).

Siden jeg ikke visste mye om biler og kjøring, så ble det en del turer tilbake til ombyggeren for å småfikse på ting og tang. Og 1 års garantien jeg har fått fra NAV har jeg tatt i god bruk da det er merkelig mye som feiler bilen generelt. Men ellers er jeg fornøyd, og jeg kommer meg frem og tilbake dit jeg må som er det viktigste. Som neste bil skal jeg ha en ny (har jeg bestemt, vil bli ferdig med bruktbil-problemer), og heldigvis er det ikke så lenge til jeg kan søke da bilen alt er noen år gammel. Den morsomme siden av meg velger å telle ned til dagen jeg kan søke om ny stønad til bil, og akkurat nå viser det seg at det er 1149 dager igjen! Så da har jeg noe å gle meg til!

For dere som ikke vet når dere kan søke om ny stønad, så sendte Trondheim meg en oversikt jeg gjerne vil dele med dere!

Søknadsprosessen er den samme for førstegangssøkere som de som har fått stønad til bil fra før. En ting som er ny siden sist er at i dag er mulig å sende søknaden elektronisk.

– I utgangspunktet kan du få ny stønad til bil når brukstiden er gått ut, altså når bilen er 11 år gammel. 
– Du kan søke 8 måneder før brukstiden er gått ut.
– Dersom du er i arbeid når du søker kan bilen være 8 år, men da må den ha gått 150.000km.
– Hvis ikke bilen har gått 150.000km må du vente til du enten runder 150.000km, eller til du fyller vilkåret om brukstid på 11 år.

Eksempel:

Min bil ble første gang registrert 21.10.08. Dette betyr at jeg kan søke om ny stønad til bil 24.02.19 (11 år minus 8 måneder). Om jeg er i arbeid kan jeg alt søke om ny stønad til bil 24.02.16 (altså i år), men da må bilen ha gått 150.000km. Om ikke, må jeg vente til den enten runder 150.000km, eller til brukstiden på 11 år (minus 8 måneder) har gått ut.

Min bil hadde kun gått ca. 17.000km da jeg mottok den 23.10.14, og ett år senere har jeg kun kjørt 10.000km. Jeg tror jeg må vente til brukstiden er gått ut. :))

 

Da håper jeg dere har lært mye av dette innlegget, og det er bare å komme med spørsmål! Om noen av dere har en tilrettelagt bil dere har lyst å skrive om og publisere her på bloggen, er det bare å ta kontakt så kan vi få fikset dette!

Da har jeg bare en siste ting å si, og det er NYT BILEN DIN, OG KJØR FORSIKTIG!

 

Skrevet av
Nestleder, FFMU
Randi Nordnes
[email protected]
41520590

3 kommentarer
    1. Så flott din bil er, har en datter med kule på ratt og håndholdt. Brems gass lys osv,
      Har dere noen ide hvordan skrive en søknad om grunnstønad til bil? Hun har klasse 1. Var nok en av de siste som fikk det før regler ble omgjort 1-1 2015.

    2. Hei Sylvia!
      Randi er bortreist, så jeg svarer. Jeg tenker at vi kan se om vi finner noen som kan skrive et helt innlegg om søknadsskriving generelt, så da får du forhåpentligvis et svar på det om ikke så veldig lang tid 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg