Hjelpemidler som er av interesse nå

Mandag 17. oktober var det hjelpemiddelmesse på Norges varemesse i Lillestrøm, i regi av Norges Handikapforbund Øst. Jeg tok turen dit sammen med min far og min samboer for å se hva slags hjelpemidler som er på markedet nå, eventuelt om det har kommet noen nyheter. Det var mye folk og mange stander med forskjellige leverandører innenfor hjelpemidler, assistansebyråer og noe fagprogram med foredrag om tema som brukerstyrt personlig assistanse (BPA), hjelpemidler og rehabilitering.  

Det var mange leverandører og mye og se på når det gjaldt hjelpemidler på årets messe, og jeg fant en del ting av som var av interesse. Derfor vil jeg vise frem det som jeg synes var mest relevant:) 

Badekar fra Funksjonsutstyr
Jeg har alltid ønsket meg badekar, men fordi jeg sliter med å komme meg ned og opp fra et vanlig badekar hadde jeg lagt tanken på hyllen, frem til nå. Jeg fant en variant som heter Calibur liggebadekar. Dette er et badekar med en dør på siden som du kan kjøre rullestolen helt inntil, skli over i, ta ned døren og fylle opp med varmt vann etterpå. Jeg har alltid vært litt sånn at jeg ikke vil søke på hjelpemidler som ser ut som typiske hjelpemidler, men dette fattet min interesse. 

Legger ved hjelpemiddelnummer til Nav: 156878- Hjelpemiddelnummer til Nav.
Internettadressen til leverandør er: http://funksjonsutstyr.no/

Sammenleggbar elektrisk rullestol
Ja, du leste riktig. Det har nemlig kommet en ny sammenleggbar elektrisk rullestol på markedet. Med en vekt på 26kg er dette den perfekte rullestolen for deg som skal ha med en rullestol til avlastning, som reserve rullestol hvis din elektriske rullestol er på service, eller den manuelle blir for tung å trille. Rullestolen heter Eloflex og blir levert av et firma som heter Hjelpemiddeleksperten AS. Den har en batterirekkevidde på 30km, er godkjent til ha med seg på fly, og er veldig god å kjøre. Hastigheten på denne stolen er 6,5km/t. 

Jeg synes denne var utrolig kul og se på og lett og slå sammen, og jeg klarte til og med å løfte den.

Måten man klapper sammen denne rullestolen på, minner meg litt om måten man klapper sammen en kryssrammestol. Dette er absolutt en stol jeg vil anbefale dere alle å tenke på, og søke på hvis dere føler det er noe for dere.

Internettadressen til Hjelpemiddeleksperten AS er: http://h-e.no/

Disse to hjelpemidlene synes jeg var mest interessante, og som jeg vil dele videre etter mitt besøk på messen. Hvis du har hjelpemidler du mener kan være av interesse for andre innenfor foreningen, send oss gjerne en e-post så deler vi det på bloggen!

Med vennlig hilsen
Ingebjørg Larsen Vogt 
Styremedlem FFMU

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg