Jula hos oss – del 1

Julen begynner å nærme seg med stormskritt og vi alle er snart klare for en velfortjent juleferie. Men før vi går helt i feriemodus vil vi i styret dele våre tanker om jul og våre juletradisjoner med deg her på bloggen.

Ingebjørg:

«For meg er julen litt ekstra spesiell. Det er en tid der familie samles, tankene går til de vi har mistet, og de som sliter litt ekstra i høytiden. Men julen er også en tid for glede, krype ned i sofaen med varm kakao og se igjen de kjente gode filmene som vi har vokst opp med, sitte i julepysjen og spise av julestrømpen til frokost på julaften før man tar på seg finstasen, nyter julemat og gleder seg som en unge til gavene som ligger under treet. 

Mine juleforberedelser er litt varierende fra år til år, men jeg elsker når 1. desember kommer, for da spiser jeg klementiner og drikker julebrus fra glassflaske, mens jeg ser på Jul i Blåfjell og Jul på Månetoppen.  I adventstiden spiller jeg julemusikk hele tiden, kjøper gaver og velger ut julepapir. Jeg prøver å ta videre de tradisjonene jeg selv har vokst opp med, samtidig som jeg lager mine egne nå som jeg har blitt voksen. Jeg ønsker alle sammen en riktig god jul!»

Tonje:

«I år har jeg og søstera mi på 13 år laget julekalender til hverandre, og så langt er jeg veldig fornøyd med det hun har gitt meg. Tror nok hennes julekalender er bedre, men jeg har jo ikke åpnet de 24 pakkene enda, så det blir spennende å se. 

Hjemme hos oss føles julestemningen for fullt. Mamma er veldig glad i julen, så hun startet å pynte to uker før desember. DAB-radioen spiller 24 timer julemusikk og juletreet står alltid på. Det er umulig å ikke få julestemning hjemme hos oss. Vi har allerede laget flere sorter julebakst og lillebroren min på 8 år har pyntet pepperkakehus. 

Siden jeg er bortreist ti dager i desember føles det så mye kortere til julaften. Jeg skal først på kurs med FFM og så reiser jeg en uke til Dubai! Det blir veldig spennende å se hvordan de pynter til jul i Dubai, og jeg gleder meg veldig til å kjenne på varmen, før vi feirer jul sammen med mormor og morfar på hytta.»

Malin:

«Juletiden for meg har alltid vært årets fineste tid. Jeg har mine tradisjoner som jeg har vokst opp med, og dette er tradisjoner jeg tenker å ta med meg livet ut. Julefilmer, julepynt, julesanger, julegaver, julemat, julekalender. Jul, jul, jul, helt fra desember starter. Og ribbe på julaften er høydepunktet! Når julaften er der, er det nesten et år siden sist jeg spiste det. Min tradisjon er at jeg kun spiser ribbe på julaften, og i omtrent en måneds tid etter det. Ellers har jeg gitt meg selv forbud mot å ha en ribbemiddag i løpet av året. Dette gjør jo at jeg nyter den middagen litt ekstra på julaften. Åh, jeg gleder meg allerede til det!

På tross av at julen er så kjær for meg, så ble det litt annerledes i år. Jeg har faktisk ingen planer om å hente julepynten i kjelleren i år, jeg. Noen har allerede kalt meg Grinchen på grunn av mine holdninger. Når jeg sier at jeg ikke gidder å pynte til jul, så ser det ut til at jeg har sagt noe man hverken skal tenke eller si høyt. Ærlig talt skjønner jeg det, og dette er jo ikke helt meg heller. Men jeg kan forklare hvorfor det er sånn i år. Jeg skal nemlig hjem til familien min i jula, og jeg reiser 16. desember. Jeg skal være der i tre uker. Jeg gadd rett og slett ikke å ta frem julepynten kun for å ha den fremme et par uker. Jeg har nok å styre med ellers for tiden. Jula har blitt litt nedprioritert dette året. At jeg i det hele tatt har klart å bli ferdig med julegavene er et mirakel i seg selv.

Men slapp av! Jeg er bare Grinchen frem til 16. desember. Etter det skal jeg gå inn i fullstendig julemodus! Jeg skal hjem til min kjære familie, og gjett om vi skal kose oss! Jeg har til og med kjøpt meg ny pyjamas som jeg tenker å bo i i jula, så jeg skal ligge mye på sofaen og se på julefilmer. Og så skal jeg spise ribbe. Så mye ribbe! Og det jeg gleder meg aller mest til er julegavene – ikke at jeg selv skal åpne gaver, men at andre skal åpne gaver fra meg. Jeg elsker å gi gaver!

Det beste med hele jula for meg er at jeg omringes av glede, kjærlighet og takknemlighet.»

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg