Dating + Muskelsykdom = sant

Meldingslogg fra tinder:

Hun: Hva feiler det deg?

Meg: Ingenting, jeg har bare litt muskelsykdom

Hun: God bedring

***Blokker bruker***

Om du har forsøkt å date på nettet eller apper, der du viser muskelsykdommen din tydelig, så kjenner du ofte på en bekymring. Meldinger som den over er ikke uvanlig, det er noen som opplever det at en sitter i rullestol. Det å skille seg ut blir en unnskyldning for å at en kan stille spørsmål en aldri ville tillatt seg å spørre andre. «kan du Ha sex?» «er rullestolen med i senga?» Masse rart. Heldigvis er ikke alle sånn. Jeg har møtt kjærester via tinder tidligere og det har vært veldig fint. Nå fortiden dater jeg og gjør litt forskjellig. Jeg bruker både en app for kvinner/ikke-binære som liker kvinner “HER” og Tinder. Jeg prøver også å utfordre meg selv på mer organisk dating, altså å møte noen naturlig. Det kan også være å bli spleiset av en felles venn, møte noen på en fest eller via aktiviteter på fritiden.

Utdrag fra Dagbok:

Jeg skjelver på hånda usikker på om det er spasmer eller nerver, hun går mot meg å smiler som en sol. Vi hadde matchet digitalt bare 1 uke tidligere og nå var hun på plass på kaféen der vi hadde blitt enige om å møtes. Vi hadde snakket litt om at det var en assistent på et annet bord, at pustemaskinen min suset og at jeg sitter i rullestol. Jeg hadde ikke forklart at jeg bruker sugerør i kaffen eller skjelver av spasmer. Hun så ut til å ikke legge merke til at det var et motorisk prosjekt å sette sugerøret i koppen. Hun lo høyt, noen av de andre på kafeen snudde seg å så på oss. Noen smilte, men jeg tenkte at nok oppfattet oss som venninner. Vi snakker om livets små og store gleder. Etter et kvarter spør hun om å holde hånden min, etter 25 minutter kysser vi. Jeg ser at de andre på kafeen stirrer, men jeg bryr meg ikke. Det føles så utrolig deilig å bare møte noen som ville date meg og ikke muskelsykdommen min.

Jeg vil si at å date med muskelsykdom ikke har vært så vanskelig, det har vært noen hindringer og noen tullinger. Heldigvis er det mange fine mennesker der ute også. Jeg har vært på gode dates, morsomme dates, kleine dates og fantastiske dates. Min erfaring er at det er noen suksess oppskrifter for å date med muskelsykdom.

Det beste med apps er bruk bilder som viser hele deg, skriv en ærlig bio. For eksempel står det i min bio «Jeg ruller gjennom livet, uten at det er særlig problematisk. Er delvis elefant men bare fordi jeg bruker snabel» Der kommer det tydelig frem at jeg både bruker rullestol og pustehjelpemiddler.

Når du skal chatte snakk om ting som er viktig for deg, om personen bare spør om sykdommen pleier jeg å si takk for meg ganske tidlig, jeg er veldig mye mer enn sykdom og rullestol. At en spør et spørsmål eller to er kanskje å forvente men så vil jeg heller snakke om musikk, sko eller kopper. For jeg er først og fremst Ingrid. Det er Ingrid som vil på date ikke muskelsykdommen.

Når jeg skal velge sted eller aktivitet er jeg ofte kreativ og velger noe jeg vet fungerer. Følg med i neste innlegg for tips om dates som fungerer med muskelsykdom.

 

-Ingrid

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg