Hold deg både varm og pen gjennom vinteren!

Det er ikke alltid like enkelt å holde seg varm og pen om vinteren når du er ute på frifot.. Det hadde spesielt jeg problemer med før. Dyre, varme, pene klær har kvalitet og garanti, men så er det ikke alle som har råd. Jeg er her for å gi deg tips til klær for både over og under tusenlappen. Jeg vil også gi mine personlige terningkast. Husk: om jeg synes noe er bra, kan det være at du ikke synes det samme. Det beste rådet jeg kan gi er prøv produktet før du kjøper det. Noen nettbutikker tilbyr returrett, så benytt gjerne dette om du bor langt vekk.

Svea Miss Smith: Denne jakken kjøpte jeg for 2 år siden og har aldri angret på kjøpet. Jakken er både varm og lang, og den har mange store lommer hvor jeg kan legge tingene mine slik at jeg slipper å dra med meg en veske. Den har både glidelås og knapper, og pelsen kan tas av. Det finnes to typer av denne jakken, med fjuskepels og med restepels (ekte, tatt fra døde dyr). Prisen varierer etter hvilke type du kjøper og hvor det blir kjøpt. Ellers ligger den på litt over 3000kr. Bilde tatt fra Junkyard.

Varme: Terningkast 6 – Den er veldig varm, og på kjappe turer kan jeg gjerne bare ha på meg en t-skjorte under.
Funksjon: Terningkast 6 – Den har veldig mange lommer (både på utsiden og innsiden) og jeg slipper å tenke på at noe detter ut da noen av lommene er loddrett.

 

 

Svea Jackson: Denne jakken kjøpte jeg tidligere i år, og passer perfekt som vår-/høstjakke. Om jeg ikke vil ha en stor jakke å dra med om vinteren, er dette min alternative jakke. Liker også å kjøre med den da den ikke er for stor (om du kjører med jakke, husk å åpne den slik at bilbelte sitter tett inntil brystet ditt). Prisen ligger på ca. 1500kr, men jeg kjøpte den for 750kr. Her har jeg hatt øynene åpne for tilbud! Bilde tatt fra Bubbleroom.

Varme: Terningkast 4 – Den er varm, men veldig kort. Vinden kommer fort opp i magen/ryggen om du bøyer deg eller ikke har noe langt på deg under.
Funksjon: Terningkast 4 – Den har ikke så mange lommer, og ikke store. 1/3 av telefonen min stikker ut av lommen slik at jeg alltid må passe på den.

 

 

UGG Australia, Classic Tall: Disse skoene er gode å varme å ha. De har også garanti som kan brukes om noe sliter. Desse er populære sko, så du har sikkert sett mange rundt deg bruke dem. Skoene har ikke glidelås, men er likevel enkle å komme seg ned i. Et stort minus er designet på skoene som gjør det vanskelig/umulig å få på brodder. Prisen ligger på over 2500kr, men varierer etter hvilke type du kjøper. De har mye å velge mellom når det gjelder design og farge. Bilde tatt fra Nelly.

Varme: Terningkast 4 – Hadde den gått lengre opp mot knærne, hadde jeg holdt meg bedre varm. Med en gang knærne mine er kalde, er føttene mine kalde óg. Ellers god pels som dekker hele innsiden.
På foten: Terningkast 6 – Sitter bra og er behagelig å bruke. Veldig myke sko fra starten av.
På isen: Terningkast 3 – Nå er ikke jeg akkurat en som går så mye på isen, men glatt er det. Men det er kjempedeilig å gå på snøen da den er ekstra bred som gjør det enklere å holde balansen.

 

 

Even&Odd Høye Støvler: Denne skoen er mitt nylige kjøp. Prisen ligg på 600kr, og etter at jeg fikk den i posten la jeg merke til at den er helt pelskledd på innsiden (JESS!). Den er varm og lang. Du velger selv om den kun skal gå opp til under kneet, eller om du vil ha den over kneet. Hælen er tjukk og stødig, og som du ser på bildet har den “vintergrep”. Eneste minus er at den er en pes og plage å få på fordi den ikke har glidelås. Jeg kan få den på selv, men da ryker pulsen min i taket. Jeg får som regel hjelp om jeg skal ha de på. Når de først er på, sitter de veldig bra. Enklere å ta av. Bilde tatt fra Zalando.

Varme: Terningkast 4 – Om det er kaldt kan jeg ta den over kneet. Dette holder meg varmere i lengre tid. Skoen er totalt pelskledd innvendig. Eneste minus er at om jeg står i dyp snø, blir skoen fort kald.
På foten: Terningkast 5 – Sitter veldig bra på foten min. Høgden på hælen legger jeg ikke merke til da den er så stødig og tjukk. Enkel å gå med.
På isen: Terningkast ? – Jeg har ikke fått mulighet til å prøve den på isen enda.

 

Nordic Grip: Desse skoene anbefaler jeg til de som er mer aktive på isen. Desse selges hos Enklereliv.no og de har 2 typer: en med ice-lock som er en piggfri antisklimekanisme, og en med innebygde slitesterke pigger. Ice-lock skoene har jeg og samboeren min, og personlig synes jeg de er bra på isen. Begge typene koster rundt 900kr. Bilde tatt fra Enklereliv.

Varme: Terningkast 4 – Har du rette typer sokker på kan du holde deg varm ganske lenge, men om du kjøper i din størrelse er det lite plass til tjukke sokker.
På foten: Terningkast 3 – Jeg elsker å gå med myke sko, og desse er knallharde. Dette gjør det vanskelig for meg å gå. Ellers er skoene veldig lette. Anbefaler at dere prøver den først.
På isen: Terningkast 5 – Her er den veldig god i forhold til mange andre sko. Da jeg skulle gå på isen med desse skoene for første gang ble jeg forvirret for kvart steg jeg tok. Jeg skulle liksom skli, men jeg gjorde ikke det. Men hold dere fast, ikke stol 100% på dem.

 

Skjerf fra Cubus: Så ville jeg gjerne ha med skjerfene Cubus selger. Desse ligger rundt 200kr og kan brukes som både ditten og datten. Jeg har flere i forskjellige farger slik at det matcher det jeg har på meg. Disse skjerfene bruker jeg som både skjerf, til å ha over skuldrene, til å ha over hodet og sist men ikke minst, teppe over bena når jeg sitter i rullestol. Om du bretter skjerfet i 2 får du en veldig fin størrelse til å dekke over bena når det er kaldt. Dette er min must når jeg drar ut på både korte og lange turer. Om jeg ikke føler for å bruke det kan jeg bare henge det bak på stolen, eller rulle det sammen og bruke det som nakkestøtte. Om du bretter skjerfet fint sammen tar den ikke så mye plass, så om du har en medium/stor veske kan du legge den der også. Bilde tatt fra Cubus.

Det var alt av klestips jeg kunne gi for denne gang, og jeg ønsker alle en fortsatt fin og kald november! KLE DEG VARMT! 

Skrevet av
Nestleder, FFMU
Randi Nordnes
[email protected]
41520590

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg