Kan en magisk opprydding gjøre hverdagen lettere?

Har dere noen gang hørt om en bok som heter “Magisk opprydding” av Marie Kondo? Eller eventuelt hørt om Konmari-metoden?

Jeg er en person som liker å ha et koslig, ryddig miljø rundt meg, så jeg brukte ofte kreftene mine på å rydde huset. Men uansett hvor mye jeg ryddet og hvor flink jeg var til å organisere, ble det rotete igjen dagen etter!

Skulle jeg hente kofferten i “roterommet” måtte jeg alltid spørre om hjelp fra samboeren, da gulvet var så fullt av ting at jeg ikke fikk til å balansere meg inn. Åhh, de dagene jeg kunne bruke 15-30 minutter på å finne meg klær, for så å være ufornøyd med klærne da jeg tok dem på meg. De dagene jeg aldri fikk tak i nytt kjøkkenhandkle, fordi det lå bakerst i hjørnet i skapet under vasken, rett og slett fordi der ikke var plass. Eller da jeg bare kunne vaske halve kjøkkenbordet fordi det var overfylt med aviser og blader! Alle garnkassene som lå bak godstolen slik at jeg ikke kunne lene meg bakover. Alle de tomme pappeskene vi hadde tatt vare på i tilfelle vi skulle selge hva vi hadde kjøpt. Alle papirene vi hadde i huset som stablet seg opp slik at det ikke var mulig å lukke igjen skuffen.

Men nå er livet lettere. Kofferten i “roterommet” kan jeg hente slik jeg vil selv, og kan til og med ta med rullestolen helt inn om jeg ikke orker å gå. Tiden på å finne klær i skapet har jeg nå redusert fra 15-30 minutter til 1 minutt, og jeg er fornøyd med alt jeg plukker ut. Skapet under vasken er organisert, og jeg får tak i kjøkkenhandklær når som helst. Kjøkkenbordet er helt tomt bortsett fra påskepynten, og er alltid glinsende rent. Godstolen kan jeg nå lene helt bak fordi jeg har fjernet mesteparten av garnkassene. Alle de tomme pappeskene som tok så mye plass, eksisterer ikke lenger. Nesten alt av papir vi hadde i huset, er makulert.

Høres det skummelt ut? Kanskje? Om du leser boken gir alt mer mening. Å gi opp en 200-lapp og 1 uke for å få orden på huset, var en god investering. Jeg har mye mer krefter til overs, og noen ganger vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med meg selv da det ikke er noe å rydde!

Boken handler kort fortalt om hvor mye vi mennesker hamstrer inn. Du skal ikke rydder rom for rom, men kategori for kategori. Du skal velge ut hva som gir deg glede/tilfredshet, og så kaster du resten. Du kjøper inn gjennomsiktige esker, slik at når du lagrer ting, så vet du hva de inneholder. Du bretter klær på konmari-metoden, og du får oversikt over alt av klær du eier. Regelen er å sette ting på høykant (klær inkludert). Du skal ha mulighet til å nå frem til ting, uten å måtte grave deg frem. Du skal også være omringet av ting som gir deg glede.

Der er så mye mer jeg kan fortelle, men jeg tror dere skjønner poenget. Oppryddingen etter konmari-metoden skal være så pass effektiv at du slipper å ha oppryddinger senere i livet (men kun om du klarer å opprettholde hva du har fått til).

Slenger med noen bilder der konmari-metoden har hjulpet meg. 🙂


Disse to skuffene var så proppfulle av papir at noen ganger var det umulig å få lukket dem. Nå har jeg konvolutter/papirer i venstre skuff, og små hobbyting i høyre skuff. Her har jeg brukt bokser som tilhører iPhone, iPad osv. til å organisere skuffen.


Her er kjøkkenbordet, fritt for det som ikke hører til der. Her ser dere at jeg har fått så pass mye tid og energi til overs ut av konmari-metoden at jeg har bakt brød, noe jeg gjerne vil fortsette med!


Jeg ble lei av å sjonglere pålegg etter pålegg, frem og tilbake fra kjøleskapet.. Så jeg kjøpte meg en “påleggsboks”! Alt av pålegg samler vi i denne, så slipper jeg så mange turer frem og tilbake! Du kan eventuelt kjøpe noe som heter “freshbox”, som vi har planer om å gjøre i senere tid!


Dette var “roterommet”. Her var det så fullt at jeg ikke kunne gå uten å miste balansen. Innerst inne til venstre ser dere gjennomsiktige oppbevaringsbokser. På denne måten ser vi hva de inneholder utenfra.


Her er alt av sko vi eier. Vi setter ikke vekk sko for lagring. Vi har sluttet å bruke “vinterlagring”/”sommerlagring”. Ser du i skohyllen/klesskapet osv., ser du klær til alle årsperiodene.


Dette klesskapet var så proppfull at hver gang jeg skulle ha meg noe bakerst, rev jeg ut en hel hau med klær som endte opp ned på gulvet. Det som lå nede på gulvet stappet jeg kjapt inn igjen uten å brette det. Hvem gidder å brette en stor hau med klær hver en eneste gang en sniker en tur i klesskapet?


Dette er alt av skjorter jeg eier (untatt den jeg har på meg akkurat nå). Skjortene har blitt brettet på konmari-metoden, og i stedet for å stable, står de på høykant slik at jeg har oversikt over alt som er der, og slik at det er enkelt å få tak i. Jeg har fått spørsmål om jeg ikke blir lei av å bruke det samme klærne om og om igjen.. Nei, jeg blir ikke lei, fordi alle skjortene jeg eier gir meg glede!

Akkurat nå har jeg en fin balanse i hjemmet, og for å opprettholde denne balansen tenker jeg nøye over hva jeg kjøper. Om jeg finner en genser på butikken jeg vil kjøpe, må jeg eventuelt tenke over hvilke genser hjemme jeg er minst glad i og som kan kastes slik at den nye genseren får plass.
Det er om å gjøre å ikke havne i den samme fellen en gang til! Å hamstre uten vilje! Å ha for mange ting!

Å kaste er ikke en dårlig ting, bare unaturlig.

Jeg oppfordrer alle som vil ha litt ekstra energi og tid i hverdagen om å lese denne boken.
Kanskje det vil hjelpe deg, slik det har hjulpet meg.

Skrevet av
Nestleder, FFMU
Randi Nordnes
[email protected]
41520590

4 kommentarer
    1. Inspirerende, Randi! Har lest litt om denne metoden på Pinterest. Skal jammen teste ut selv! Det er slitsomt å ha for mange ting rundt seg, tror at man rydder litt i hodet og tankene også når man rydder og sorterer fysiske ting. Da jeg flyttet i vinter ryddet samboeren min masse av tingene mine ned i kjelleren og sa jeg kunne få det opp til leiligheten igjen om jeg savnet det. De fleste tingene/klærne har jeg ikke engang ofret en tanke. På tide med opprydning!

    2. Lin Christine: Jepp, da er det på tide! Det samme har skjedd med oss i huset.. Vi har pakket vekk, og ikke en eneste gang gikk tankene tilbake til de eskene som lå innerst i roterommet, eller klærne som var på gulvet/under sengen osv.. Er rett og slett ikke vits å ha det slik!

      Det var veldig vanskelig å kaste til å begynne med, men klarte meg bra til slutt! Nå har jeg fått et helt nytt og fint forhold til kasting/donering, og jeg aksepterer ikke gaver utenfor ønskelisten min (gaver jeg ikke får bruk for) så lenge det ikke er penger/gavekort, så jeg eventuelt kan spare meg til noe jeg trenger, som for eksempel en ny klypetang for å plukke opp ting fra gulvet! :’D

      Mvh Randi Nordnes

    3. WOW!! Så fint du har det! Jeg har kjøpt boken og begynt å lese, men har ikke klart å ta teorien helt i bruk enda! Men når jeg ser hvordan du har fått det til, får jeg jaggu meg lyst til å sette i gang:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg