Ferietur til Ålborg

Denne sommeren pakket jeg bilen, tok med meg to assistenter og min søster på en ukes ferietur til Nordjylland, nærmere bestemt Ålborg var årets hoved reisemål.

Jeg bor til daglig i Bærum, men min familie har sommerhus i Mandal, så årets ferietur startet med en langhelg i Mandal før vi reiste videre til Danmark med Color Line Superspeed fra Kristiansand til Hirtshals tidlig mandag morgen.

Color Line sine Superspeed båter er ganske godt tilrettelagte båter for rullestol. Jeg har brukt de flere ganger og er godt fornøyd med det meste, det eneste som ikke fungerer så godt er deres rullestolplasser i Voyagerclass (bestilte faste sitteplasser). Man behøver ikke å betale for rullestolplass i Voyagerclass og de kan bestilles på nettsiden når man bestiller reise og vanlige seteplasser, men vi opplevde at seter til mine assistenter og søster var langt unna og plassen var så dårlig merket så andre reisende okkuperte området. Ellers er det veldig greit å komme seg rundt over alt i båten, og parkering av bilen ved heis og plass til å få ut heis/rampe bak var ikke noe problem (er bare lurt å gi beskjed til kundeservice før reise og i luken når man sjekker inn). Båten bruker bare 3 timer og 15 minutter over til Hirtshals, og så kjørte vi rett til Ålborg der vi bodde en hel uke. Det tok bare 45 minutter med bil dit.

Jeg hadde på forhånd sjekket ut flere hoteller i Ålborg om de hadde handikaprom, men utvalget var ikke så stort, og for meg var det viktig at det ikke var teppebelagt gulv på rommet. Derfor endte jeg opp med å bestille på First Hotell Aalborg som lå midt i sentrum og rett ved havnepromenaden. Dette var et godt tilrettelagt hotell hvor alle rom hadde tregulv, og hotellet hadde bare 2 etasjer med heis.

Hotellet har ikke mange handikaprom, så det var dessverre ikke ledig for hele uken jeg skulle være der. Men standard rommene var god størrelse på, så det fungerte greit nok for meg, selv med elektrisk rullestol og personløfter. Badet var litt i minste laget, men det var lav terskel så for meg fungerte det med min Chameleon do-/dusjstol.

  

Ålborg er den største byen på Nordjylland og den fjerde største byen i Danmark. Byen ble grunnlagt allerede i vikingetiden og det har vært en industriby, særlig innen skipsfartsindustri da byen ligger rett ved Limefjorden.

Dette har gjort at det er en spennende by med både gater med veldig gamle hus og moderne arkitektoniske bygg. Hotellet vi bodde på var rett ved en ganske ny flott havnepromenade og nye moderne bygninger, og her var det lett å kjøre rundt med rullestol. 

  

                      

De første dagene utforsket vi Ålborg, med å gå rundt i byen og en del shopping. De har flere handlegater hvor jeg kom inn i de fleste butikkene og to kjøpesenter midt i byen. Alt var i gangavstand fra hotellet, så det var veldig praktisk.

Vi endte opp med ta to bilturer til andre byer. Da jeg har en stebestemor i Grenå så dro jeg og min søster en dag dit. Det tok ca. 2 timer å kjøre fra Ålborg til Grenå. Grenå er en liten by som ligger helt på østkysten av Jylland, den har lang fin sandstrand og et fint akvarium. Det er en fin sommerby bare 1 time fra Århus og 30 minutter fra Ebeltoft.

Grenå har et veldig fint feriehus senter som er laget spesielt for funksjonshemmede, som heter Dronningens ferieby og er nettopp nyoppusset. Jeg har bodd der før og var veldig fornøyd med tilretteleggingen. Det leies først og fremst ut for hele uker og er et veldig populært sted, så her må man være tidlig ute hvis man vil leie et feriehus.

En annen utflukt vi tok var til Skagen, det tok ca. 1,5 time å kjøre dit. Vi dro først helt ut til Grenen som er det nordligste punktet av Danmark. Der er det lange fine sandstrender og en veldig populær turistattraksjon. Det er laget en tilrettelagt sti et stykke ut på sandstranden så man kan se havet. Jeg klarte også med rullestol og kjøre nesten helt ut på en sandvei hvor de kjørte traktorer med vogner for folk til å se havet.

       

      

Etter å ha vært ytterst på Grenen tok vi en tur inn i Skagen by, det var en fin sommer by med mye turister. Det gikk veldig greit å kjøre rullestol rundt i byen. Mange fine små hus og hager å se på, og et par handlegater med mange restauranter med uteservering. Jeg og min søster benyttet anledning til å prøve skikkelig danske pølser fra en pølsebod mitt i byen.

   

Som det ofte gjør, så går en slik ferieuke veldig fort, så det var mange flere steder jeg gjerne skulle ha sett i området rundt Ålborg. Men det får bli en annen gang.

Danmark er et land jeg har besøkt flere ganger før, og kommer til å dra tilbake til flere ganger til. Dette var først gang i Ålborg. Det var en godt tilrettelagt by for rullestol, og hotellet vi bodde på lå veldig sentralt plassert. Det er en by jeg gjerne vil tilbake til, og jeg kan helt klart anbefale andre å besøke.

Mvh
Økonomiansvarlig, FFMU
Karin M. Dons Ranhoff
[email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg