Filmer du burde se akkurat nå

Vinteren er i full gang og selv om det ikke er hvitt ute, er det forsatt lange mørke kvelder, der det er mer fristende å sitte inne under et varmt teppe og kose seg med en god film. I den anledning tenkte jeg å tipse om et par filmer som handler om å leve med en funksjonsnedsettelse, filmer som absolutt er verdt og se, og som flere kanskje kjenner seg igjen i: 

De urølige (2011)

De urølige eller The Intouchables er en fransk film som ble gitt ut i 2011. Filmen er basert på en sann historie, og handler om en fransk mangemillionær som ble lam fra halsen og ned etter en paragliderulykke, og må tilbringe resten av livet i rullestol.  Han bor i et stort fint hus i Paris, og er på jakt etter en ny pleieassistent. Under intervjuene møter han arbeidsledige Driss, som kun har søkt på jobben fordi han må bevise for franske myndigheter at han er en aktiv jobbsøker, for å beholde trygdepengene. Dette er starten på et utrolig vennskap basert på ærlighet og humor mellom to individer som normalt ikke ville hatt noe til felles. FIlmen er en skikkelig feelgood film og en av filmene som står på min liste over filmer jeg gjerne kan se igjen. Jeg pleier faktisk å anbefale mine assistenter å se filmen, fordi den alltid får meg i godt humør, og jeg kjenner meg igjen i diskusjonene disse to menneskene har. 

Bilderesultat for de urørlige

 

The fundamentals of Caring (2016)

Denne filmen kom jeg over på netflix en lørdags kveld da det ikke gikk noe på tv-en. Filmen handler om en forfatter spilt av Paul Rodd som melder seg som pleieassistent for en gutt med Duchenne muskelsykdom, som sitter hjemme foran pc-en, mens moren jobber mye for å få endene til å møtes. Gutten sitter med drømmer om å reise rundt i USA for å se ulike severdigheter. Sammen bestemmer de seg for å realisere disse drømmene, og bestemmer seg derfor for å dra på en roadtrip som forandrer alt. I denne filmen følger vi disse to på reisen sammen, opplevelsene de deler og menneskene de møter. I likhet med filmen De urølige, er også dette en herlig feelgood film som absolutt er verdt og se 🙂 Filmen fanger oppmerksomheten min fordi den viser at ingenting er umulig hvis man virkelig bestemmer seg for noe, og ved hjelp av litt ekstra planlegging så kan drømmer bli til virkelighet. 

Bilderesultat for the fundamentals of caring norsk

 

The Theory of Everything (2014)

The theory of everything er historien om den kjente forskeren Stephen Hawking, basert på biografien “Traveling To Infinity” – My life with Stephen, skrevet av hans kone som viser deres reise samme. Dette er en skikkelig rørende kjærlighetshistorie mellom to mennesker, som viser at på tross av utfordringer er ingenting like sterkt som kjærligheten. Filmen forteller kjærlighetshistorien fra de møttes, til sykdommen begynner å vise seg, og suksessen han opparbeider seg som forsker. Filmen har vunnet flere gjeve priser og er absolutt en film som verdt og se, enten alene eller sammen med venner og kjære. 

 

Me before You (2016)

Eller Et helt halvt år som den heter på norsk, er basert på bestselger bøkene av Jojo Moyes. Filmen handler om personen Louisa som mister jobben som servitør, og i desperasjon søker hun jobben som personlig assistent for den tidligere bankmannen Will, som etter en tragisk ulykke blir lam i hele kroppen. Will  mister lysten på å leve, blir innesluttet og slipper ingen mennesker inn. I motsetningen til familien som går på tå og hev rundt han, bestemmer Louisa seg for å vise hva han går glipp av, og sammen knytter de et sterkt bånd, som er kanskje akkurat det de begge trenger. Mange tenker kanskje at dette er en skikkelig chickflick film, men dette er jeg absolutt uenig i. Ja, jeg gråt som en foss når jeg så denne filmen, men det har jeg gjort av de andre også. Derfor er dette også i likhet med de andre filmene en film jeg vil anbefale deg. 

Bilderesultat for et helt halvt år

 

Håper dette ga deg litt inspirasjon til å glemme verden litt utenfor, så kos deg med en film du også! Hvis du har sett en film du ønsker å anbefale må du gjerne si i fra til enten meg eller en av de andre i styret. Ha en riktig god kveld videre!

Med vennlig hilsen 

Ingebjørg Larsen Vogt 
Styremedlem FFMU

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg