5 tips og triks

Kjegler til bil

Har du noen gang hatt probemer med at du blir inneparkert, uansett om du står på en hc-parkering, ende-parkering eller lukeparkering? Eller kanskje du må bruke 2 vanlige pakeringsplasser fordi alt annet er opptatt?

Jeg har rampe på høyre side av bilen, og må alltid tenke lurt når jeg skal parkere. De beste parkeringsplassene for min bil er ende-parkering og lukeparkering (hc-parkering er ikke alltid det beste for min bil da ikke alle er brede nok). Vi har desverre ikke så mange lukeparkeringer rundt om her, men jeg tar alltid i bruk ende-parkering. Med en ende-parkering, så mener jeg enden av en parkeringsrekke. På dette bilde plasserte jeg bilen på enden av en parkeringrekke med kanskje 10-20 parkeringsplasser. Det er altså ikke lov å parkere fremfor trappen, og det gjør denne plassen til en ende-parkering. Men vi alle vet at folk ofte tenker “men jeg skal bare”, og i tillegg kan dere se at stripene som skal vise “parkering forbudt”, trenger en oppfrisker.

Jeg skulle altså på roadtrip denne sommeren, men var så redd for å bli inneparkert. Det er jo ferie, og biler fyker i hytte og pine. Her er det null kontroll! Og da er det godt å være forberedt. Før vi dro, tok jeg meg turen inn på XXL for å finne meg kjegler, og det fant jeg! Jeg tok med meg kjeglene hjem igjen, og skrev “<- DO NOT BLOCK HC-ENTRANCE :)” på, og regnr. til bilen i tilfelle noen av de ble flyttet på av vinden eller annet. Hver gang jeg parkerte en plass hvor der var en sjans for å bli inneparkert, så brukte jeg kjeglene. Og jeg bruker de enda! Om jeg parkerer på en hc-parkering, og jeg vil unngå at små bilen sniker seg til og låner litt av plassen min, så tar jeg ut kjeglene. Det er heldigvis skjeldent jeg må bruke de, da her er plenty med gode ende-parkeringer, men det er godt å ha det liggende i bilen just in case.

Mvh Randi Nordnes

 

Fleksibel mobilholder

Jeg eeeeer så sliten av å finne frem, og legge tilbake mobilen i lommen når jeg er ute på tur og det plinger hver 5. minutt. Jeg blir også dødssliten av å spille Pokémon GO, da jeg må holde mobilen oppe hele tiden. Og har jeg den liggende på fanget, faller den ned på bakken hele tiden! Nei, nå var jeg lei! Så da ble det å søke på internett etter en mobilholder som jeg kunne feste på stolen. Jeg fant for det meste mobilholdere til bil, men etter en del leting, så fant jeg den rette for meg! Og det er denne jeg vil dele videre til dere!

Dette er altså en universal fleksibel mobilholder, og koster ikke noe mer enn 100-200kr (etter hvor det blir kjøpt). Jeg tok den første nettsiden jeg fant, og bestilte. Det var noen utrolig lange dager å vente på, og nå som den kalde høsten var her, kunne jeg ikke holde mobilen i hånden lenger, for da har jeg votter på.

Når jeg først fikk den i posten, la jeg merke til at den var veldig hard å justere og jeg måtte spørre om hjelp. Det er vel kanskje greit, siden jeg vil at den skal tåle litt. Klypen var også hard, men litt glatt. Man må kanskje legge noe gummi inn i klypen så den ikke sklir av om det skulle bli et problem. Men det gikk helt fint hos oss! Etter litt prøving og feiling, fant vi den perfekte “formen” som passet rullestolen! Vi festet den på leddet som holder styreboksen, men den var så lang at den dinglet så fælt (her er litt humpete veier), så vi bestemte oss for å bruke selve styreboksen som “festepunkt nr. 2”. Dette gikk helt supert! Skal jeg på lengre turer så tar jeg alltid med meg denne! Nå er jeg ikke akkurat så veldig mye ute på grunn av kulden, men jeg kan fortsatt bruke den på kjøpesenter. Det beste er at du kan feste den på flere steder! Sengekanten, bilen, jobbplass, kjøkken osv! Her handler det bare om å bli kreativ!

Her kjøpte jeg min: https://smartevarer.no/produkt/fleksibel-universal-mobilholder/

Mvh Randi Nordnes

 

Tape til lys på rullestol


(Ignorer hvor skittent det er? ^_^)

Det er utrolig hvor høy lysstyrken er i de små, grønne lysene på kontrollpanelet på min Permobil c500. De lyser kraftig nok til at jeg fikk problemer på en mørk scene en gang, fordi de ble i veien for lysshowet vårt. Så litt desperat stakk jeg av med litt svart gaffatape, og dekket til lysene. Dette er den beste idéen jeg har hatt. For siden gaffatape ikke er solid, men vevd, slipper lyset fremdeles gjennom, men alt lysskinnet forsvinner! Så man kan fremdeles se symbolene (de vises bedre i virkeligheten enn på bildet), med mindre det er sterkt sollys, men man slipper å blendes hver gang man er i et mørkt rom!

Mvh Alina Fismen Bjerkli

 

Minipult

Liker du å sitte i sofaen å spise middagen mens du ser på tv, som meg? Jeg synes at det er utrolig koselig å gjøre det mens man ser på en film sammen med kjæresten, har en sosial kveld sammen med venner, eller bare ikke gidder å sitte ved kjøkkenbordet. Men problemet er at stuebord ofte er lave, og jeg er svak i ryggen/magen og klarer ikke å bøye med så langt fremover. Jeg er også svak i hendene, og kan derfor ikke holde fatet mitt med en hånd og spise med den andre, slik andre ofte gjør. Men jeg har funnet den perfekte løsningen for meg. MINIPULT! 

Det er egentlig ganske likt et vanlig pc-brett man kjøper billig på Clas Ohlson eller noe slik, men at denne platen bøyer seg IKKE. Den er helt solid. Skal man sette et glass med noe å drikke opp på dette så må det naturligvis være helt stabilt, og det er det som er så genialt med det jeg har. Jeg setter altså bare dette brettet på fanget med maten min opp på, og må ikke slite ut hverken rygg eller hender for å kunne spise i sofaen! 

Det kan selvsagt brukes til mye mer enn bare til mat. Jeg bruker ofte å ha denne på fanget når jeg sitter i rullestol f.eks, slik at jeg har et sted å sette gjenstander på når jeg skal flytte en ting fra A til B. Bruksområdet til dette brettet er veldig stort, og det kan brukes til alt man kommer på å trenge det til. 

Før fikk man disse brettene som hjelpemiddel, men nå går dette under ADL-ordningen. (Om du ikke vet hva det er så kan du lese om det her).

Minipult kjøpes her: http://nordnes-verksteder.no/nettbutikk/minipult_/minipult_standard_32x40cm_/ 

Dette er noe jeg bruker hver eneste dag, og det gjør livet mitt mye enklere! På bildet sitter jeg i en godstol, og der er det kanskje enklere å bruke den enn i en sofa enda til. Anbefaler det virkelig 🙂 

Mvh Line Nordal

 

Permobil-lås-hack

 

På styremøtehelgen vår i februar nevnte jeg litt ut av det blå at jeg kan låse rullestolen min kun ved hjelp av joysticken sånn at den ikke begynner å bevege på seg når jeg skrur den på. Selv har jeg gjort dette mange ganger hvis jeg har hatt noe på fanget og skal sette meg ordentlig ned i rullestolen, kommet bort i knappen og endt opp med at hele stolen har begynt å bevege seg, siden joysticken er så ømfintlig. Jeg er garantert ikke den eneste. Derfor ved en tilfeldighet fant jeg ut at det går an å låse rullestolen ved hjelp av styrepanelet hvis det er nødvendig. Dette fungerer dessverre kun på permobilstolene etter som jeg vet, men hvis det er noen av dere som har et annet merke, og kan gjøre det samme, vil vi veldig gjerne vite om det!

Måten du låser stolen din på ved hjelp av joysticken vil bli vist i en film vi legger ved, men det er greit å få en skriftlig forklaring på det også. Alt av stolens funksjoner kan fortsatt brukes, bare at stolen ikke beveger seg. 

Låse rullestolen: 

  • Hold inne av/på knappen på kjørepanelet og dra joysticken bakover til du hører et pip. 
  • Forsett og hold knappen inne mens du nå fører joysticken frem til du hører et nytt pip. 
  • Dra så joysticken bakover igjen frem til du hører et tredje pip. Deretter vil du høre at det kommer et lite ul. Nå har du låst rullestolen sånn at den ikke kan bevege på seg. Det vil komme opp en hengelås i displayet som viser at stolen er låst. 

Låse opp rullestolen: 

Når du skal låse opp igjen rullestolen trenger du ikke å holde inne av/på knappen, men bare bevege selve joysticken. 

  • Før joysticken frem til du hører et pip.
  • Deretter fører du den bakover til det kommer et nytt pip, etterfulgt av et ul.  

Nå har du låst opp igjen rullestolen, og er klar til å kjøre igjen.

Mvh Ingebjørg Larsen Vogt

1 kommentar
    1. Låsemuligheten her funker ikke på Permobil C500s. Der må man:
      Hold inne av/på knappen på kjørepanelet i to sekunder til du hører et pip.
      Slipp knappen og før joysticken frem og hold den der ca 2 sekunder til du hører et nytt pip.
      Dra så joysticken bakover og hold ca to sekunder til du hører et ul.
      Nå har du låst rullestolen sånn at den ikke kan bevege på seg. Det vil komme opp en hengelås i displayet som viser at stolen er låst.
      Låse opp rullestolen:
      Når du skal låse opp igjen rullestolen trenger du ikke å holde inne av/på knappen, men bare bevege selve joysticken.
      Før joysticken frem til du hører et pip.
      Deretter fører du den bakover til det kommer et ul.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg