Funksjonshemmet minutt for minutt – et realitykonsept fra virkeligheten!

I Regi av Unge funksjonshemmede og Bacalao Preformance Company deltok jeg, varamedlem i FFMU Mulan Friis, Lin Christine Solberg fra Aktiv Uke 2017-komitéen og Johannes Loftsgård som noen kanskje kjenner fra TV2-serien FML i et skuespillprosjekt som heter funksjonshemmet minutt for minutt. Skuespillet er en forstilling  av og om funksjonshemmede, men skrevet av Morten Lorentzen.  Den handler om to funksjonshemmede deltakere i et realityshow i et møte med storsamfunnet der de ønsker å bli tatt på alvor av samfunnet. De må kjempe mot hverdagsdiskriminering, møte med helsevesen, arbeidsliv, byråkrati og dagliglivet generelt. Ting er satt veldig på spissen. Gjennom satire og sårbarhet ble man introdusert for en kveld som etterlot mye inntrykk, tanker og forhåpentligvis endret tankene til de som så på. Innslagene bygger på historier som er sendt inn av funksjonshemmede selv, satt sammen til en revy, og gjort om til en teaterforestilling. Forestillingen ble vist for publikum i Unge funksjonshemmedes sine lokaler helgen 24 – 26 i Oslo, og ble en kjempesuksess. Vi fikk masse medieoppmerksomhet, og fikk kjenne på kjendistilværelsen i form av radiointervju, avisoppslag og opptreden på God Morgen Norge.

Det krevde mye forberedelse, og forhåpningene om at det skulle bli bra gikk virkelig over all forventning. Jeg visste ikke helt hva jeg gikk til eller hva jeg skulle forvente, men opplevelsene jeg sitter igjen med nå er absolutt helt fantastisk. For meg personlig ble det mer enn bare et skuespill. Det ble en reise som handlet om aksept, forståelse, muligheter og vennskap som både ble dannet og som ble sterkere. Jeg ble kjent med nye sider av meg selv. Det å ha vært med på et sånt prosjekt har forandret synet mitt på det å ha en muskelsykdom. Tidligere så rømte jeg litt fra det, eller skjulte det litt for de som ikke kjente meg, men dette har fått meg til å akseptere at det er en del av meg, så derfor er det bare å brette opp armene og gjøre svakhet om til styrke. Omfavn det og gjør det til en del av deg. Fordommer som samfunnet har av funksjonshemmede, er basert helt og holdet på uvitenhet. Vi mennesker er de vi er, uansett. Derfor er det ikke viktig hva samfunnet mener, så lenge du er fornøyd med deg selv. For meg har det alltid vært en drøm å spille skuespill, og å danse. Dette har jeg gjort nå, og vil tipse deg også om å følge drømmene dine hvis det er noe du har lyst til å gjennomføre.

Forestillingen kan dessverre ikke sees på internett, men vi er veldig interesserte i å fortsette å fremme budskapet, så hvis du kjenner noen som kan ha interesse av å se forestillingen, eller om du kjenner noen som trenger et underholdsbidrag under et arrangement, så gi meg beskjed. Vi tar nemlig på oss oppdrag! 🙂 

Med dette så ønsker jeg alle sammen en riktig god påske, og nyt våren 😀

Med vennlig hilsen 
Ingebjørg Larsen Vogt 
Styremedlem FFMU

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg