Min russetid

Hei. Som styrets yngste medlem har jeg fått i oppgave å skrive om hvordan jeg har opplevd min russetid. Russetiden min har vært fylt med mange forskjellige inntrykk og opplevelser, både positive og negative. Det har vært en del utfordringer, men jeg har alltid klart å gjøre noe for å føle meg bedre. Det å være muskelsyk og russ er ikke bare bare, og det er mange ting som må klaffe.

BiZgcz4FAD4
 

Russetiden er noe jeg har gledet meg til helt siden jeg startet i 1.klasse på videregående. De fleste på studiespesialisering startet allerede da å planlegge russetiden, men de i min klasse som gikk medier og kommunikasjon var det få som brydde seg noe særlig før i slutten av 2.klasse. På daværende tidspunkt hadde jeg bestemt meg for å starte i en ny klasse på det 3.året og regnet med at vi i den nye klassen kunne lage vår egen gruppe.

Da jeg begynte 3.året fant jeg raskt ut at de fleste hadde en gruppe de tilhørte, og jeg startet å se på mulighetene for å bli med i noen av dem, men så traff jeg ei venninne som skulle være russ som heller ikke hadde en gruppe. Sammen startet vi gruppen med dekknavnet Pineapples. I starten var det bare oss, noe som gikk greit. Jeg klarte å overtale pappa til å bruke min private bil som russebil. Russebilen pyntet vi med klistremerker vi hadde bestilt på nettet, og jeg synes den ble ganske bra. Vi installerte også diskolys så det ble god stemning i bilen når disse var på.

Etter hvert som russetiden nærmet seg fikk vi forespørsel om to nye medlemmer. Dette sa vi selvfølgelig ja til, selv om han ene var fra Fredrikstad og hun andre hadde jeg ingen kjennskap til. Det var her vi byttet navn til Barbiedolls, og bestilte en profesjonell russelogo, samt diverse effekter.

Vi i Barbiedolls prøvde med jevnlige mellomrom å planlegge russetiden. Vi fikk tak i billetter til Tryvann, og fikk sponset hotell. Selv om vi var en gruppe var det vanskelig å finne tid der alle kunne bli med. Dette førte til at det kun var 3 av oss som dro på rulling første dagen i russetiden, og 2 av oss dro til Oslo for å dra på Tryvann. På grunn av snø og dårligere værforhold ble Tryvannfestivalen utsatt, og vi ble utrolig lei oss for det, men vi dro til Oslo for å prøve å ha det gøy uansett.  

Bi4S1OsFGZG
 

Helgen i Oslo ble gjennomført til tross for litt diverse utfordringer. Hotellet vi fikk sponset var veldig bra, da jeg fikk et stort nok rom til at vi kunne være samlet. Planen var egentlig å gå ut på et diskotek på fredagen, men utestedet hadde trapper opp til heisen. Dette gjorde at jeg ikke kunne bli med de andre inn, så jeg dro tilbake til hotellet. Hun ene venninnen min traff noen hun kjente i Oslo, så hun var en stund med de før hun kom tilbake på hotellet. Selv om det ble en sen kveld stod jeg opp tidlig for å dra til Sverige. Planen var at vi begge to skulle dra, men hun hadde hangover, så da dro jeg sammen med en venninne som var assistent for helgen.

Jeg deltok også på landstreffet i Stavanger. Flere har sikkert sett avisartikkelen om hva som skjedde. Heldigvis fikk Stavanger Aftenblad kontakt med de som styrer landstreffet slik at de ordnet en nødløsning for oss tre som satt i rullestol på lørdagen, men hele fredagen var mislykket. Et så stort arrangement burde være mye bedre på tilrettelegging og informasjon. Så jeg håper de har tatt til seg kritikken, og kan gjøre det bedre igjen neste år. Totalt sett var det en veldig kjekk helg sammen med to venninner som ikke er med i samme russegruppe.

Det å være muskelsyk og trenge hjelp hele tiden er ikke alltid like lett. Helgen etter landstreffet i Stavanger var planen at vi skulle dra til Bergen på landstreffet der. Hun ene assistenten som skulle være med ble syk, så det endte med at jeg bare var hjemme den helgen. Venninna mi som skulle bli med meg til Bergen, dro heller til Oslo for å være med han fra Fredrikstad på Tryvann. Selvfølgelig synes jeg det var kjekt at de fikk oppleve Tryvann, men samtidig var det dumt at jeg ikke kunne være med.

Selv om russetiden ikke gikk helt etter planen har jeg alltid funnet andre medruss å være sammen med. Jeg og bestevenninnen min dro sammen på FFMU kurset i april. Denne helgen gjorde vi 24-timers knuten. Vi brukte konferanserommet som FFMU hadde booket for helgen til vår egen nattklubb. Vi satte på russemusikk og spiste kveldsmat kl. 06.00. De fleste av dem som jobbet på hotellet synes det var morsomt, og spurte dagen etterpå om det hadde gått fint. Vi sov begge to timer den natten, noe vi begge merket utover ettermiddagen og kvelden.

16 og 17.mai var heller ikke slik man skulle sett for seg. 16.mai fikk jeg ingen til å jobbe, og på 17.mai var det ingen medruss som inviterte meg med på det de skulle. Jeg tilbrakte dagen sammen med familien, noe som var veldig koselig, selv om jeg følte at jeg gikk glipp av noe.

Jeg anbefaler alle som kan være russ til å være russ, men jeg ville ha planlagt russetiden med backup planer slik at du ikke sitter igjen. Jeg anbefaler også å ha en gruppe med flere medlemmer, slik at det alltid er noen som har mulighet til å bli med. Det er også lurt å være sammen med de du går i klasse med, og ikke noen som har et friår. De fleste i russegruppen min hadde et friår, noe som gjorde at de bare kunne ta seg fri og bli med på russetreff andre steder i Norge. De tenkte ikke noe på skole, mens jeg måtte dra hjem for å ta forskjellige prøver.

Skrevet av Tonje Larsen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg