Turist i eget land

Er dere sånn som meg at dere liker å planlegge reiser og ferie tidlig i løpet av året? Det er en ting jeg stort sett hver januar sitter å tenker på, hvor skal jeg reise når sola titter fram? Ofte når jeg sitter å drømmer om feire og skal starte planleggingen, så er det som regel utlandet som kommer først opp i tankene mine. Jeg er vel kanskje ikke alene der? Men i år var det ganske annerledes, i år visste jeg faktisk at min feiretur skulle foregå innenfor mitt eget land.

Jeg og min venninne (Heidi) har flere ganger snakket om å dra på roadtrip rundt om i verden. Vi snakket om flere plasser i utlandet før vi faktisk begynte å tenke; hvorfor ikke ta en roadtrip i Norge? VI ble enige ganske raskt om at vi skulle starte med en roadtrip i Norge før vi ga oss ut i den store vide verden, på den måten kan vi få en myk overgang til “roadtrip-tilværelsen”. 

I fjor var jeg med på Aktiv Uke med FFMU hvor jeg traff og ble kjent med Malin igjen etter mange år uten kontakt. Jeg og Malin fikk såpass god kontakt at et besøk hos henne i Nittedal ble et naturlig mål for vår roadtrip! Plutselig var alt klart. Vi skulle på roadtrip i Norge, fra Nesna i nord til Nittedal i sør. 

Ready to hit the road! 

Det var jeg, Heidi og Runa (begge var med på Aktiv Uke i fjor) som startet fra Nesna tidlig en mandagsmorgen. Vi var alle klare for en morsom tur til Malin. Siden vi skulle kjøre hele veien til Nittedal ville vi også bruke anledningen til å se litt av Norge på veien sørover. Den raskeste veien for oss ville vært å kjøre E6 nedover, men vi valgte heller å følge E6 til Otta og ta av mot Valdres, på den måten fikk vi se Jotunheimen. Dette var en mye lengre vei, men vi tenkte at det var en gylden mulighet å være turist i eget land, selv om vi ikke var så god til det. Vi hadde tenkt å stoppe å ta lengre pause på flere plasser for å se, men det endte opp med at vi kun stoppet på 4 plasser i løpet av hele turen sørover. Første stoppet var i Trondheim hvor vi skulle overnatte, der besøkte vi Tyholt-tårnet og spiste på Egon. 

Dagen etterpå startet vi kjøreturen forbi Dombås og mot Jotunheimen. Dette var en lang kjøretur i mange varmegrader, det var også denne dagen vi oppdaget at aircondition i bilen min ikke fungerer! Noe som ble bare verre og verre i løpet av turen. Det ble med andre ord kjøring med vinduene på fullt gap. På veien stoppet vi først på Dombås for å få oss en velfortjent is i varmen. I tillegg kjøpte vi oss mat som vi skulle spise når vi stoppet i Jotunheimen. Vi var ikke så lenge i Dombås før vi startet ferden videre. Som jeg sa så var vi ikke så gode til å være turister i eget land. Når vi kom til Valdres viste Heidi oss en rasteplass som ga oss fantastisk utsikt over Jotunheimen. Vi var ikke de eneste som visste om den, siden parkeringsplassen var nesten helt full. Det var her vi stoppet for å spise og nyte utsikten. Dette var vel vårt første og ordentlige stopp hvor vi tok oss tid til å nyte utsikten.

Nyter utsikten over Jotunheimen. Foto: Runa Steiro Storheil

Etter stoppet ved Jotunheimen kjørte vi ganske rett til Malin utenom et lite stop i Nesbyen for å fylle diesel og hilse på moren til Heidi. Vi kom fram til Malin sent på tirsdagskvelden hvor Malin hadde vært så snill og laget mat til vi kom. Så det ble et godt måltid med mye prat før vi kom oss i seng og var klare for dagene som skulle komme. 

Vi hadde selvfølgelig laget oss mange ideer og planer om hva vi skulle gjøre når vi kom fram til Malin. Selv om vi ikke fikk gjort alt så fikk vi gjort det meste og sett det viktigste. Det blir for mye å skrive alt i detalj men jeg tar med en del av mine høydepunkter. Første dagen vi var der dro vi til FFM kontoret siden jeg, Malin og Ingebjørg skulle ha et møte der med Tollef i FFM. Dette var faktisk første gangen jeg har vært på FFM kontoret til tross for at jeg har vært med i FFMU styret i godt over 1 år snart. Etter møtet med Tollef dro vi hele gjengen til Asker sentrum å spiste lunsj med Ingebjørg, før det ble shopping på Sandvika storsenter. Man må jo dra på shopping når man er på ferie! 

Her sitter vi hele gjengen å diskuterer alternativer når det gjelder aktiviteter for FFMU. 

De neste dagene var vi i Oslo på sightseeing, på bruktbutikk i Hakadal for å handle blomsterpotter for Malin og hjemme hos Malin og chillet i sola. Siden vi var i området så bestemte jeg, Runa og Heidi oss for å dra til Jevnaker for å besøke foreldrene til Heidi. Når vi kom til Jevnaker dro vi på Hadeland Glassverk for å spise lunsj og der fikk vi prøve å blåse glass. Det var en veldig morsom opplevelse som jeg anbefaler på det sterkeste. Jeg var litt i tvil om jeg klarte å blåse siden jeg har ganske svak pust, men det gikk overraskende bra siden det er utrolig liten styrke i pusten som må til. i tillegg var de som jobbet der veldig flinke til å tilrettelegge. 

Her blåser jeg mitt første glass, utrolig morsomt! Foto: Runa Steiro Storheil

Siste dagen vi var hos Malin dro vi til Gjøvik for å besøke Gusse, som sikkert noen av dere kjenner godt fra FFMU og FFM. Det var en veldig fin dag i Gjøvik. Vi spiste god middag og dro til Gjøvik friluftsbad for å kjøpe is og kose oss i sola. Jeg ble positivt overrasket over at friluftsbadet i Gjøvik var godt tilrettelagt med rampe ned i vannet for rullestolbrukere som vil bade. I tillegg var det asfaltert rundt hele vannet som ga lett tilgang til hele området. 

Etter 5 dager hos Malin startet vi på bilturen hjem. For å si det sånn gledet vi oss ikke til 14 timers biltur i 28 varmegrader uten aircondition. Men vi så et lyspunkt i at vi skulle reise nordover og at det mest sannsynligvis kom til å bli kaldere jo lenger nord vi kom. Gjett hvor feil man kan ta! Da vi kom til Trondheim var det 33 varmegrader og vi holdt på å dø i bilen! På et tidspunkt satt vi i bikini å kjørte bil. Ikke visste vi at dette var den ene dagen varmen skulle ankomme i nord. 

Alt i alt var dette en herlig tur og anbefaler flere til å dra på biltur på sommeren. Anbefaler også å være litt mer flinke til å stoppe underveis, for det er mye vi ikke fikk sett. Vil også gi et siste tips, sjekk aircondition i bilen før du drar på langtur i varmen. 

Helt til slutt så legger jeg ved noen morsomme bilder fra turen.

Gåtur i Hakadal i varmen! Foto: Runa Steiro Storheil

Koser oss i Oslo. Foto: Runa Steiro Storheil

Meg og Runa smiler for kamera. Foto: Runa Steiro Storheil

Koser oss på restaurant! Foto: Runa Steiro Storheil

Vi ikke glemme vakre Bianca (hunden til Malin) som var med oss på tur rundt om i området. Foto: Runa Steiro Storheil

Med disse bildene ønsker jeg dere alle en fin og solrik sommer videre med masse vannmelon og is!  

 

Skrevet av Kine, Nestleder FFMU

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg