Tonje på eventyr: Kroatia

Dere som følger med på bloggen har sikkert fått med dere at jeg har vært i New York og Warsawa, men mine eventyr stoppet ikke der. To uker etter at jeg kom hjem fra Polens hovedstad reiste jeg til Zadar, som er en liten kystby i Kroatia. Sammen med familien min var vi der i to uker, og vi bodde først en uke på et supert hotell med masse aktiviteter for hele familien. Uken etterpå var vi i et hus vi har leid 3 ganger før. Dette er et hus vi virkelig elsker fordi det ligger litt utenfor byen slik vi slipper alle turistene og bylivet. Dette huset har altså et eget basseng slik vi slipper og menge oss med hundrevis av andre folk. 

Første uken bodde vi som sagt på et hotell som heter Zaton. Her var det tre forskjellige badebasseng med mange rutsjebaner og andre aktiviteter som lillebroren min på snart 8 elsket. Han synes også det var gøy og våkne opp til fotballskole hver dag kl 9, mens jeg sto opp kl 10 og gikk rett ned til sjøen, som hadde en veldig flott promenade, slik at det var enklere for meg og være med ned til strandkanten. Hotellet var på en måte bygget opp som en liten by, og det var en slags gate der alle restaurantene og butikkene var slik at alt var samlet på ett sted. Selv om alt vi trengte var på ett sted så hadde vi leid bil denne uken, så vi dro til en liten by ca 5 minutter ifra som het Nin. Dette var en veldig liten og gammel by, men her var det utrolig flott, og vi fikk med oss den nydelige solnedgangen kroatia er kjent for. 

Etter en uke med mye sol, strandliv, aktiviteter, shopping og underholdning på kveldene tok vi turen til Split for å hente onkelen min som kom ned for å være sammen med familien min, mormor og morfar den siste uken. Han kom på kvelden så vi sto opp og kjørte bagasjen til huset vi leide i Zadar før vi reiste til Split for å være der den dagen. Turen tok ca 2 timer, men vi så masse fint på veien så tiden gikk ganske fort. Fremme i split satte vi oss ned for å spise lunsj i den nydelige gamlebyen. Solen stekte så vi var der ikke så lenge for alle sammen ville egentlig heller bare bade. Vi dro til en nærliggende strand og vi brukte noen timer til å slappe av før vi dro inn til nabobyen Trogir, for å spise middag og utnytte tiden før vi hentet onkelen min på 22 på flyplassen.  

Resten av uken var vi i huset og bare slappet av, sammen med familien min på 6 og mormor, morfar og onkelen min. Det gikk en del i podcaster ved bassengkanten og dukkerter i sjøen som ligger 100 meter fra huset. Vi spiste også middag på tavernaen et par ganger som lå ca 5 minutter unna og gikk istedenfor å ta buss i et kvarter for å komme inn til sentrum. Selv om sentrum er utrolig flott synes vi at det var litt mye turister akkurat den uken vi var der siden det var begynnelsen av august og alle lokale hadde også ferie denne uken. 

Selv om Kroatia ferien ikke var så travel så hadde jeg det utrolig gøy, og fikk slappet av og brukt masse tid på familien. Jeg anbefaler alle sammen og reise ned for å se hvor utrolig flott Kroatia er!

Følg med på bloggen her for flere oppdateringer på Tonjes eventyr!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg