14 dagers fysioterapi med NMK

Jeg var inne hos Nevromuskulært Kompetansesenter (NMK) nå de siste to ukene i august, på et intensivt treningsopphold, og tenkte jeg skulle fortelle hvordan det gikk, og hva jeg følte jeg fikk ut av det.

Det var fysioterapeuten min som gjorde meg oppmerksom på tilbudet, og som søkte om plass til meg. Det ble søkt i begynnelsen av mai, jeg var til en prøvetime hos en av NMKs fysioterapeuter i slutten av juni, og fikk plass i august, så det gikk ganske raskt. Siden jeg bor i Tromsø, fikk jeg valget mellom å bo på sykehuset og å bo hjemme med taxi fra pasientreiser til og fra sykehuset hver dag, og valgte selvfølgelig å bo hjemme.

Første dag begynte med 1 time hos fysioterapeut, der vi gikk gjennom hva jeg ønsket å få ut av oppholdet og hva jeg ønsket å fokusere på, i tillegg til litt generelt om livssituasjonen min. Etter det hadde jeg en time med nevrolog, som gikk raskt gjennom funksjonsnivå osv.

Resten av oppholdet besto av 1,5 timer hver ukedag med fysioterapi, i tillegg til at jeg snakket med ergoterapeut noen dager etter fysioterapien.

Mitt hovedfokus var på hender og håndfunksjon, med sittestabilitet og bevaring av fotrotsfunksjon som de to andre tingene vi fokuserte på, og jeg må si at jeg aldri hadde trodd at det skulle funke så bra som det gjorde!

Jeg var i utgangspunktet redd for at det skulle bli for tungt for meg med 2 uker med fysioterapi hver dag, men jeg tror jeg faktisk fikk litt mer energi av dette opplegget. Jeg fikk definitivt bedre blodsirkulasjon i bena i noen dager etter behandlingen, og musklene vi hadde jobbet med begynte ikke å stivne igjen før etter 2 ukers tid. Og nå har jeg fysioterapi to dager i uken, og håper jeg kan beholde i alle fall deler av det jeg vant ved dette oppholdet.

Det er et treningsopphold, så fysioterapi er hovedpoenget med oppholdet, men man får også tilbud om å snakke med andre, som ergoterapeut, ernæringsfysiolog, eller sosionom. 

Jeg var også så heldig at jeg fikk lov til å leke prøvekanin for NMK, da de skal kjøpe inn ultralydmaskiner for lettere diagnostisering av muskelsykdommer, og mens jeg var der hadde de besøk av Phillips og GE, som viste frem maskinene sine. Og jeg stilte gledelig opp for å gi dem en affisert muskel å prøve maskinene på! Det var kjempespennende og interessant, spesielt å se forskjell på en frisk leggmuskel og min. 

I sin helhet er dette et fantastisk tilbud, og jeg anbefaler det til alle! Det eneste negative jeg kan komme på, er at dette er en engangsting med mindre man har opplevd veldig store funksjonsendringer. Hadde jeg kunnet, ville jeg gjort dette en gang i året.

Skrevet av: Alina Fismen Bjerkli

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg