Ada`s bokanbefalinger

Ada`s bokanbefalinger 

Bøkene jeg anbefaler kommer i følgende rekkefølge : Økonomi , Kokebøker og Livet med muskelsykdom. +Tips til Almanakk/Kalender bøker jeg liker veldig godt.  

 

Snaponomi
Bli supergod på egen økonomi
Av: Lene Drange & Tore Løchstøer Hauge

 

 

 

 

 

 

 

 

Snaponomi – Lenes ultimate guide til å få råd til det du vil! Hva gjør du når du står med din første lønnsslipp i hånden og lurer på hvorfor staten skal ha flere tusen kroner? Hva skjer hvis du lar være å betale regningene dine? Og hvordan kan du spare til det du virkelig ønsker deg når du alltid ender opp med minus på konto? Lene Drange er kjent fra «Luksusfellen» og står bak den populære snapkontoen Snaponomi. I Snaponomi – bli supergod på egen økonomi gir hun deg svaret på alt du trenger å vite om dine egne penger. Boken viser hvordan du kan ta smarte valg som passer for deg, at penger er gøy, og at du med enkle grep kan ta kontroll over forbruk, lån, matsvinn og budsjett – og ha penger igjen til det du ønsker deg!

Boken finnes også som E-bok.

Kopiert fra: https://blogg.ark.no/to-boker-som-gjor-deg-mer-okonomisk/.

Hvorfor jeg anbefaler Snaponomi boken: Boken er veldig bra og gir veldig god oversikt over økonomi. Denne boken er super for de som nettopp har flyttet hjemmefra eller for de som ønsker å lære mer om økonomi. Boken gir veldig gode råd og tips.

 

Fattig student – en kokebok for lommeboka av Karen Elene Thoresen

Dette er kokeboka for deg som ønsker å spise godt og billig!

 

 

 

 

 

 

 

 

Karen Elene Thorsen, som står bak instagramsuksessen @fattig.student, har samla sine beste tips og menyer i kokeboka Fattig student.     

Å spise både godt og billig er interessant for de aller fleste, og særlig for studenter og andre som har lite å rutte med. 

Når man ikke har energien eller kreativiteten til å variere kostholdet og samtidig spare penger, er det nydelig med en inspirerende bok som dette. Den gir deg oppskrifter, ukesmenyer, tips og triks for både magen og lommeboka.

Boken finnes også som E-bok.

Kopiert fra: https://www.ark.no/blogg/fattig-student-en-kokebok-for-lommeboka/             

Går du inn på linken  får du også se et eksempel fra  en ukesmeny fra boka. 

Hvorfor jeg anbefaler Fattig student boken: Et sunt og variert kosthold er alltid bra! Samtidig er det superkjekt å også kunne spare penger på det !

 

Middag for 25 kroner av Marie Thrane 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om Middag for 25 kroner

Alle oppskriftene i denne kokeboken er laget med få og lett tilgjengelige ingredienser som inspirerer til å lage rimelig mat som metter, smaker godt og er bra for både kropp og klode. Å lage god mat på et lavt budsjett er både bærekraftig og trendy. Denne boken viser deg hvordan du kan spare penger på matbudsjettet, uten å gå på bekostning av smak. Marie Thrane deler enkle og sunne middagsoppskrifter som alle koster 25 kroner per porsjon, eller mindre! I tillegg får du vite hvor det lønner seg å handle, og hva som er smart å legge i handlekurven. Til hver oppskrift følger det med tips til hvilke råvarer du kan erstatte ingredienser med, slik at du ikke trenger handle inn nye matvarer til hver rett. Du får også smarte supersparertips og forslag til hva du gjør med middagsrestene, for å unngå matsvinn. Forfatteren, Marie Thrane, har en master i Folkehelsevitenskap. Hun er opptatt av å vise hvordan du kan spise bærekraftig og sunt, til en billig penge.Følg henne gjerne på instagram @middagfor25kr for mer inspirasjon.

Kopiert fra: https://www.ark.no/boker/Marie-Thrane-Middag-for-25-kroner-9788205533691

Gratis oppskrift fra middag for 25 kr: 

https://www.ark.no/blogg/gratis-oppskrift-middag-for-25-kr/

 

Hvorfor jeg anbefaler Middag for 25 kr boken: Middag for 25 kr! Trenger jeg å si mer ? Det er verdt å lese om og lære om.

 

Mums Kokeboken 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mums.no har på kort tid blitt Norges mest populære matside på internett og sosiale medier. Med flere titalls millioner visninger har våre videoer og oppskrifter reddet utallige seere fra kjedelige måltider – og nå er vi endelig å finne i bokform! I denne kokeboka finner du over 100 av de viltreste, saftigste og enkleste oppskriftene våre, som vil gi familie, venner og gjester vann i munnen. Boka består av våre mest populære retter, samt en rekke nye, fristende oppskrifter. Her får du alt du trenger til enkle hverdagsretter, kosemat til helgene, mat og drikke til festen, og masser av deilige desserter. Vi gir deg fremgangsmåtene på rettene, steg-for-steg i bilder og enkelt forklart!

Kopiert fra: https://www.ark.no/boker/unknown-Mums-kokeboka-9788269094503

 

Hvorfor jeg anbefaler Mums Kokeboken : Jeg bruker selv denne kokeboken masse og synes den er superbra! Digger Fremgangsmåten med steg for steg bilder når jeg / eller jeg og assistentene mine skal prøve å lage nye retter.

 

 Jeg lever et liv som ligner deres av: Jan Grue

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om Jeg lever et liv som ligner deres
Vinner av Kritikerprisen 2018. Nominert til Nordisk råds litteraturpris 2018. Jeg har en medfødt muskelsykdom. Jeg er rullestolbruker. Jeg har høy utdannelse. Jeg er i jobb. Jeg er familiefar. Jeg er tilsynelatende vellykket. Hva skulle til for å komme hit? Jeg lever et liv som ligner deres handler om å leve i en sårbar kropp. Det er en fortelling om arbeid, om drømmer og om en lengsel etter det allmenne. Det er en bok om det vanlige og det uvanlige livet. Inn i det ukjente; vi vet ikke hvor vi er på vei.Vi seiler i en båt som lekker, vi vet at vi er døende dyr.Vi drømmer om Bysants, vi øser det vi makter, vi seiler sammen.Vi er argonauter, kosmonauter, eventyrere, utforskere. Vi er på reise.

Boken finnes også som E-bok.

Kopiert fra: https://www.ark.no/boker/Jan-Grue-Jeg-lever-et-liv-som-ligner-deres-9788205515574

 

Hvorfor jeg anbefaler Jeg lever et liv som ligner deres boken: Jeg er selv muskelsyk og føler boken beskriver godt hvordan det er å være syk. Samtidig setter den fokus på noe jeg virkelig liker, nemlig håp for fremtiden. 

 

Almanakk/Kalenderbøker jeg liker: 

 

 

 

 

 

 

 

 

Planlegg på en strukturert måte slik at du husker det du må huske. Kalender i PP-omslag med strikk mulighet for eget motiv på forsiden. Ukeoppslag med huskeliste på høyre side

Kopiert fra: https://www.adlibris.com/no/produkt/ukeplanlegger-grieg-a5-fa-det-gjort-2020-42094805?article=P42094805

 

Bok fra Organized

Organized.no

Boken fra Organized

Innhold

  • Går fra januar 2020 til desember 2020
  • Planleggingssider med matplanlegger, budsjett og habit tracker (daglig + ukentlig)
  • God oversikt over hver måned
  • Ukesoversikt med sjekkliste
  • Notatsider etter hver måned
  • Masse notatplass underveis med bullet journal-prikker

Hvorfor jeg anbefaler Almanakk/Kalender bøkene: Jeg liker selv veldig godt å planlegge pga energien min.  Det finnes også mange fine kalender apper man kan benytte seg av. 

Mange med muskelsykdom sliter med energi/fatigue og energiøkonomisering er viktig. 

https://frambu.no/tema/energiokonomisering/

 

Tekst av: ADA KARETE HANSEN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg