Corona syk som muskelsyk – Marita

Marita fra Bergen har muskelsykdomen SMA og nylig ble hun positivt for Corona. Hun lot seg intervjue og vi har fått ett innblikk i hvordan det er å få Corona i hus. Kanskje det kan betrygge andre muskelsyke og gi en viss forståelse for hvordan sykdommen kan oppleves. Marita ble syk og vi vil poengtere at sykdommen rammer folk forskjellig. Noen blir litt andre blir mer syke og noen føler ikke noe som helst. Corona smitten er høy og vi må være forberedt på at sykdommen kan komme til uansett hvor godt man isolerer seg. Vi håper at våre medlemmer holder seg friske, selv om samfunnet gradvis åpner opp igjen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Hvordan følte du deg når du fikk vite at du var eksponert for sykdommen som man har prøvd å unngå de siste årene?

Jeg ble redd. Isolerte oss totalt. Heldigvis var dette i en ferie slik at sønnen vår ikke var på skolen heller. Deretter falt det litt til ro, tenkte at “greit, vi er eksponert”. Så tenkte jeg ikke så mye over det, var godtroende å trodde ikke på at jeg kom til å få det eller hadde det. Etter at dette var mer gjennomtenkt fikk jeg veldig stor bekymring for de kommende testene. Hjertebank før og etter hver hurtigtest. Negative tester helt til dag 6 av karantenen.

 

– Hvordan følte du deg når svaret på testen din var positiv?

Først dag 6 fikk jeg positiv hurtigtest. Booom! Rett i ansiktet… To streker.. 

Jeg fikk “panikk”. 

Begynte først å gråte og deretter opplevde jeg lettere angst.. Hjertet banket. Det kom mange tanker i hodet som “kommer jeg til å dø”, “blir jeg innlagt på sykehus”, “hvordan kommer dette til å påvirke pusten min”, “hjelp” etc. 

Når pcr testen var positiv fra teststasjonen var jeg forberedt og hadde “fordøyd” det litt.

 

– Hvordan opplevde du å være Corona syk?

Jeg opplevde ingen symptomer, hverken meg eller min kjæreste opplevde symptomer før eller når vi fikk positiv test. Deretter kom de som perler på en snor. Symptomene lignet litt på lungebetennelse eller influensa forkjølelse. Men lettere på en måte.. Vond hoste, vonde lunger verk i ryggen og kjennes ut som noen kneip rundt hver “lungespiss” nede og rundt tarmene.. Magevondt. Tette ører, vonde og tette bihuler, lett feber frysninger på kveldene.. Kortpustet, svimmel, vonde ledd og hodepine. Fikk en utrolig merkelig hodeværk (kaller det koronahodepinen)

Kjæresten min hadde samme symptomer men også en følelse av at noen satt på brystkassen hans.

Å ha  covid-19 med SMA Spinal Muskelatrofi type 2 og min sykdomshistorikk når det kommer til lunger, pust og diverse, så kunne dette vært verre og jeg klager absolutt ikke. Jeg har vært ute for mye verre sålangt i livet og kjæresten min ble nesten verre syk enn meg selv. Jeg kom godt gjennom sykdommen, uten sykehus eller behov for noe behandling. Tok tiden til hjelp og prøvde ikke tenke så mye. Innimellom kom angsten sigende, men da hadde jeg heldigvis en positiv kjæreste og min egen stahet og tankegang om at dette SKAL gå bra. Evig realistisk optimist.

 

Men alt i alt – oppegående, tenkte, nå har vi det, vi får ikke gjort noe med det og får gjøre det beste ut av det og ta dag for dag, ha en god dose humor og sa til hverandre med en spøkende stemme og smil om munnen -“Vi lever no enda!”

 

– Hvordan fikk du tiden til å gå i isolasjon?

Tiden i isolasjon ble enkelt og greit brukt til å være med familien min, min samboer, våre 2 barn og hundene. Organisere assistanseordningen min og lage god mat. Vi tok det piano og prøvde å kose oss ekstra mye sammen som familie, til tross for sykdom, frykt etc. Ellers var jeg sosial via nett, med venner og familie. Samt SMA gjengen.

 

– Hva gjorde du med assistenter, og hvordan føltes det?

Da to av mine faste ansatte fikk påvist Covid-19 ble det manko på ansatte. Og ettersom både meg og min samboer var positive måtte vi igang med skikkelig strengt smittevern. Vi laget en egen smittevern stasjon I leiligheten hvor av og påkledning ble gjort. Det var full prosedyre og de som kunne jobbe måtte lære denne prosedyren både ved å lese og se en video. De fikk også beskjed om å ha fritidskarantene av Smittesporing.

Jeg hadde kun 3 stykker på jobb i Covid-19 perioden vår. Det var svært vanskelig å organisere og jeg hadde heller ikke alle tingene man trengte i hus, kun munnbind, sprit og hansker. Men ble reddet av en i samme situasjon og fikk frakker, visir etc og fikk bestilt inn mer utsyr. Vi fikk det til. Gode rutiner og ansatte som ikke endret humøret, men gikk fort over i fullt smittevernutstyr. Litt ekkelt å se dem gå rundt her i fullt utstyr men vi laget no det også til med litt humor. Ungene syns det var spennende og rart. Men lo og tøyset med de ansatte bak alt utstyret, hehe.

 

– Hvordan taklet assistenter det?

Assistentene som jobbet taklet dette mer enn bra. Jeg er imponert og svært stolt over å ha dem ansatt. De trådde virkelig til i denne situasjonen og viste at hva enn det er: “we can do it”. Det var en jobb for dem bare å kle av og på seg. Svetten rant inni drakten og det ble en lang pause innimellom. Det var mye styr med dette men det gikk seg til og ingen ble smittet. Alt i alt gikk det bra, men de ansatte sier i etterkant at det var utstyret som var jobb, kjedelig og påvirket dem på jobb, ikke Covid-19 eller tanken på dette.

– Har du et annet syn på Corona nå som du har hatt det?

Jeg har et litt annet syn på covid-19 nå enn før. Jeg taklet det. Og det var ikke så gale. Vaksinene fungerte. Jeg er ikke like redd. Samtidig så tenker jeg at alle er forskjellige, alle dager er ulike og alle virus varianter er annerledes. Man vet aldri og jeg er takknemlig for at det gikk bra med meg. Jeg blir nok ikke like redd og usikker dersom jeg får det igjen.

 

– Kommer du til å være like forsiktig med smittevern fremover?

Det blir tilbake til slik det var før vi fikk påvist Covid-19 her hjemme. Jeg kommer til å være like forsiktig, men litt mindre isolert. Det vil si gode rutiner og normalt smittevern i denne situasjonen. Viruset spres ved dråpesmitte, som kan være kroppsvæske i luften og på alle former for kontaktflater. Det er derfor viktig å vaske hender/sprite hender og overflater og å praktisere god hostehygiene i hjemmet. De ansatte tar hurtigtester ved behov og dersom de har vært borte fra jobb mer enn 3 dager eller lignende. Jeg er blant annet med min sønn på treninger ol.

 

Vi er så glade for at det gikk bra med Marita og hennes familie. Har du blitt Corona syk og ønsker å dele din erfaring? Send oss gjerne en mail til [email protected]

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg