Dagny Sofies kreative julegavetips!

Hei dere!

Mitt navn er Dagny Sofie Dahl og jeg har fått æren av å gjesteblogge! Jeg skal dele noen kreative julegavetips og håper dere vil kopiere noen av dem. Jeg er en 26 år gammel kvinne fra ei øy utfor Nesna og her bor jeg sammen med hunden min og mine seks kaniner.

Endelig er det jul igjen. Egentlig liker jeg ikke jula på grunn av sinnsykt overforbruk både når det kommer til gaver i tillegg til alt annet. Derfor vil jeg vise dere enkle, billige og miljøvennlige hjemmelagde gavetips! Jeg har en muskelsykdom og trenger hjelp til det meste, så jeg bruker min BPA.

Gavekort 

Den fineste gaven man både kan gi og få er tid! Det er veldig koselig å bestille billetter til ulike arrangementer man kan delta på sammen, men det er også mulig å gjøre dette gratis ved å gi bort egne tjenester som for eksempel lufting av hund, vasking, snømåkking, plenklipping, planting, luking av bed ol. 

 

Det er så viktig for meg å hjelpe andre, så det står faktisk i stillingsbeskrivelsen for mine assistenter som en arbeidsoppgave. For selv om det ikke er jeg som utfører oppgaven, er det mitt initiativ og min tid som brukes og det oppleves som givende.

 

Eller aktiviteter dere kan gjøre sammen, for eksempel gå kveldstur å se solnedgangen, spakveld hjemme, se film, spise middag sammen ol. 

 

Her er flere tips; https://www.framtiden.no/gronne-tips/fritid/gavetips-fra-a-til-a.html

 

Er også en del aktiviteter man kan gjøre med barn, for eksempel bowling med tomflasker, grille marshmallows og drikke kakao, knuse pepperkakehus ol. Husk at med barn bør aktiviteten skje snarest så ikke spenningen dør ut, barn er ganske utålmodige som regel 😉

 

For å gjøre ekstra stas på kortet kan man bestille skrapekort på www.skrapekort.no og eventuelt legge ved en passende gave.

 

En annen fin gave er hjemmelagd godteri, blant annet brente mandler og pepperkakekuler som jeg skal vise dere. 

Brente mandler

Ingredienser:

  • 400 gram mandler
  • 1/2 dl vann
  • 150 gram sukker
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 ss smør

Spre mandlene utover en bakepapirkledd langpanne, og stek dem midt i ovnen ved 200 grader i ca. 7 minutter. 

 

Ha vann, sukker og vaniljesukker i en stekepanne eller vid kjele, og gi la sukkerlaken koke i ca 3 minutter. Tilsett deretter de ristede mandlene og sett varmen på litt over middels. Det er nå viktig å røre hele tiden, til sukkeret krystalliseres og legger seg rundt mandlene. Etter hvert vil du igjen ha sukker i pannen din. Fortsett og røre, til sukkeret igjen smelter og legger seg rundt mandlene. Den viktigste ingrediensen er tålmodighet, for det vil ta en stund før sukkeret smelter og mandlene blir blanke og mørke. Går det tregt må du øke temperaturen noe, men pass på at du ikke faller for fristelsen å skru opp temperaturen for mye for da blir mandlene svidd.

Når sukkeret har smeltet tilsettes smøret, som skal bidra til at ikke alle mandlene klumper seg sammen og rør godt til smøret har smeltet, eventuelt tilsett smøret rett før alt sukkeret er smeltet. Resultatet er da at jeg får noen få sukkerkrystaller på mandlene. Personlig har ikke jeg tålmodighet til dette og tilsetter en skvett vann når sukkeret har stivna før jeg tilsetter smøret. Hell deretter mandlene over på det bakepapirkledde stekebrettet som du brukte når du stekte mandlene. Mandler som likevel har klumpet seg sammen kan du forsøke å skille med en gaffel eller lignende, men pass på så du ikke brenner deg. Vent til mandlene er helt avkjølt før du har dem i et glass eller en boks. 

 

Pepperkakekuler 

Ingredienser:

  • 350 gram skåldede mandler
  • 300 g myke dadler (uten stener)
  • 1 dl lønnesirup
  • 1,5 ts kanel
  • 1,5 ts kardemomme
  • 0,5 ts ingefær
  • 0,5 ts nellik

Du må forberede mandlene dagen før de lages. Kok opp mandlene i en kasserolle med vann, sil av vannet og legg dem til avkjøling før du klemmer av dem skallet. Legg dem til tørk på et kjøkkenhåndkle over natta. 

Start med å finhakk/kvern de skåldede mandlene i en food processor. Tilsett dadlene og krydder og kjør blandingen litt før du har i sirupen til du får en jevn masse. Skrap ned innholdet fra kantene av food processoren innimellom slik at du får med deg alt. 

 

Trill kuler av deigen, pakk inn og legg i kjøleskapet.

If you care papirpose kjøpt på www.agentm.no

 

Vaffelmix

Enda en enkel og praktisk gave er for eksempel vaffelmix der du blander i de tørre ingrediensene og legg ved en lapp med hvilke og mengde råvarer som må tilsettes. Man lage alt mulig, pannekakemix, kakemix, brødblanding, browniemix, muffinmix ol.

 

Vaffeloppskrift

  • 200 gram hvetemel 
  • 200 gram bygg/speltmel
  • 3 ss sukker 
  • 2 ss havregryn 
  • 0,5 ts vaniljesukker 
  • 0,5 ts kardemomme 

Tilsett 4 egg, 5 dl melk, 1 ss smeltet smør og 1 ss rømme.

 

Snømannbæsj

For barna er det stas å få snømannbæsj! Det er bare ferdigkakao, minimarshmallows og candycane. Jeg kjøpte cellofanposer på søstrene grene og snudde bare emballasjen (gjenbruk ♻️) før jeg stiftet den på posen.

 

Lampe 

Jeg fant en gammel lampe på bruktbutikk og gav den nytt liv med lillebrors gamle lekebiler.

Pandaen Penelope

En miljøvennlig, men ikke så billig gave til barn er en pandabamse av resirkulert plast

Kan kjøpes her.

(kan selvfølgelig være en vanlig, billig panda) og medlemskap i pandaklubben hos WWF 

https://www.wwf.no/stott-wwf/panda-klubben

Med dette kortet jeg har lagd for å opplyse barna om hvordan naturen raseres på en måte så de bedre forstår og får et litt mer personlig forhold til det.

 

Tekopp pynt

Enda et tips er å lage koselige dekorasjoner som kan stå framme året rundt. Jeg kjøpte to sånne søte, gammeldagse tekopper og en gaffel på bruktbutikk. Bøyer gaffelen og limer fast med limpistol.

Surrer rundt blomster med metalltråd for å dekke gaffelen.

Blomster fra www.wildorchidcrafts.com

 

Smelter stearin og har veke i kopp nr.2 og voilá! Du har lagd et matchende sett med hjemmelaget krimskrams.

Det er mange forskjellige måter å smelte stearin, men jeg har stearinen i en aluminiumsform og varmer på stekepanna.

 

Stearin og veker fra www.sunvita.no

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg