“Ferdigheter” tilsvarer ikke verdien din

View this post on Instagram

🌻“Ability” does not equal your worth🌻 I can’t tell you how many times I’ve felt inadequate in my life. These feelings of inadequacy that I experience that I’m sure many others with disability also experience stems from the idea of ability. We live in a world that values physical ability — which screws us disabled people. I’m not sure why our society has come to value such arbitrary and meaningless things, but we do. We value athletes and athletic ability. If someone runs a marathon or is crazy good at hitting a ball with a bat, we congratulate and worship them. I’m not discounting the skills of these tasks — but why do we worship them? Because of this thought process, disabled people oftentimes feel the need to overcompensate to prove ourselves. I’ve lived my entire life trying to prove that just because I can’t run a marathon or wipe my butt doesn’t mean I don’t have anything to offer in this world. To prove I have something to offer, I have to work that much harder than my peers. I’ve even just recently discovered that when I’m in groups of people or meeting new people, I try to act less disabled — I struggle harder to pick up a heavy glass, I try to articulate my words as best as I can to disguise my “SMA voice.” Disabled people are WORTHY bc ability does not = your worth. I’m still unlearning this damaging societal attitude & you should too ✔️💕 I’ve accomplished a lot over my lifetime & did it all right from my metal throne of bad bitchness 🦄💜🤟🏽

A post shared by Aℓex Dacy | ♿︎Blogger (@wheelchair_rapunzel) on

Jeg kan ikke fortelle deg hvor mange ganger jeg har følt meg utilstrekkelig i livet mitt. Disse følelsene av utilstrekkelighet som jeg opplever at jeg er sikker på at mange andre med funksjonshemminger også opplever stammer fra ideen om evne. Vi lever i en verden som verdsetter fysiske evner – som nedlater oss funksjonshemmede. Jeg er ikke sikker på hvorfor samfunnet vårt har verdsatt slike vilkårlige og meningsløse ting, men det gjør vi.

Vi verdsetter idrettsutøvere og atletisk evner. Hvis noen løper maraton eller er vanvittig flinke til å slå en ball med et balltre, gratulerer vi og tilber dem. Jeg diskuterer ikke ferdighetene til disse oppgavene – men hvorfor nærmest tilber vi dem?

På grunn av denne tankeprosessen føler funksjonshemmede ofte behov for å overkompensere for å bevise oss selv. Jeg har levd livet og prøvd å bevise at bare fordi jeg ikke kan løpe maraton eller tørke rumpa, ikke betyr det at jeg ikke har noe å tilby i denne verden. For å bevise at jeg har noe å tilby, må jeg jobbe så mye hardere enn jevnaldrende. Jeg har til og med nylig oppdaget at når jeg er i grupper av mennesker eller møter nye mennesker, prøver jeg å oppføre meg mindre funksjonshemmet – jeg sliter hardere med å plukke opp et tungt glass, jeg prøver å formulere ordene mine så godt jeg kan for å skjule min “SMA-stemme.” Funksjonshemmede er VERDIGE. Evner er ikke verdt det. Jeg prøver fremdeles å avlære denne skadelige samfunnsholdningen, og du bør også. Jeg har oppnådd mye i løpet av min levetid og har alltid hatt disse tankene her jeg sitter. 

 

Teksten skrevet av Alex Dacy hentet fra Instagram og er oversatt.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg