FFMs familieleir- Tonje forteller!

Hei og hå! Jeg har fått i oppdrag å skrive et lite innlegg om opplevelsen min i forbindelse med oppholdet på FFMs aktiv uke familieleir. Jeg har deltatt på familieleir flere ganger som barn, men dette er første gang jeg har med min egen lille familie. Både jeg og Morten synes det var en utrolig fin og innholdsrik uke sammen med andre familier som oss. Familieuken fokuserer mest på at aktivitetene legges til rette for store og små, og at det er på barna sine premisser. Det synes vi var fint å vite med tanke på at vi reiste med et barn på snart 1 år.

Det å være blant andre familier i samme situasjon på et sted som Skien fritidspark var bare helt utrolig fantastisk! Skien fritidspark var utrolig bra tilrettelagt for alle mulige behov, og trengte vi noe ekstra, var det bare å gi beskjed til personalet på stedet. Vi hadde et stort og godt rom. Som standard på et HC-rom, har de innebygd takheis og det var null problem å snu med rullestol både på hovedrommet og badet. På informasjonsmøte fikk vi vite at Skien fritidspark ønsket å gå frem som et eksempel på hvordan et HC-rom burde se ut, og vi er absolutt veldig fornøyd med det!

På leiren var vi rundt 8 familier. 4 familier der en av barna var muskelsyke og 4 familier der en av foreldrene var muskelsyke. Faktisk var alle 4 familiene nokså like siden det var moren i hver familie som hadde en muskelsykdom. Det synes jeg og Morten var veldig fint, siden vi ikke kjenner så mange i Norge i vår situasjon. I løpet av uken ble vi godt kjent med de andre og det var kjekt at det var barn rundt Gulla sin alder slik at de kunne underholde hverandre.

I løpet av uken gjorde vi masse forskjellig. Det ble 3 dager i badeland, noe som er gøy både for små og store. Det ble holdt en rekke spennende foredrag som for det meste handlet om BPA. Det var flere ulike aktiviteter som vannkrig, limbo og bingo. Flere av oss fikk prøve HC-zipline, noe som var det mest fantastiske med uken i mine øyne. Noen fikk prøve seg på padle, og Morten var en av dem som prøvde å spille EL-innebandy. Jeg og Morten fikk også tid til å ta oss en runde minigolf. Uheldigvis hadde jeg med en assistent som aldri hadde spilt minigolf før, så Morten vant overlegent. Tror jeg må lære opp assistentene mine til å spille minigolf fremover. Uansett var det en uke som hadde så mange aktiviteter å velge mellom, at det er vanskelig å huske dem alle. Skien fritidspark er virkelig et sted hvor de har alt!

På kveldene lekte barna til langt på natt, ungdommen satt å spilte sjakk og andre brettspill, mens vi voksne hadde ost og kjeks kveld og mange interessante samtaler. Det som er så fint med slike aktivitetsuker er at alle forstår hverandre og kan dele erfaring på godt og vondt. Dessverre holdes bare familieleiren annethvert år, men jeg og Morten har i hvert fall bestemt oss for at vi skal prøve å være med neste gang også! Igjen tusen takk til dere som lagde tidenes sommerleir!

 

-Tonje

1 kommentar
    1. Fantastisk å lese denne bloggen😀
      Kjempegøy å høre at Skien fritidspark faktisk var så godt tilrettelagt både hva gjelder rom og i tillegg så mange muligheter for spennende aktiviteter😎

      Hilde

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg