Fly som muskelsyk – Tonjes beste tips

Hei alle sammen! Nå som sommeren snart er i gang og flere av dere skal kanskje ut å fly, tenkte jeg at jeg skulle fortelle om mine topp tips og råd for hvordan å reise behagelig som muskelsyk!          Jeg har tenkt over hva jeg synes er viktig for meg, men vi er forskjellige ut ifra kropp og helse, så noe er kanskje ikke like nødvendig for deg.

  • Reis i klær som tåler en del! Jeg har funnet ut at det er lurt å reise i mørke klær da man sitter trangt og det er større fare for at noen søler på deg. Jeg har også lært å reise med jumpsuit eller buksedress som det heter på norsk. Det er sykt mye mer betryggende å vite at buksen ikke sklir ned ved forflytning!
  • Fly komfortabel! Jeg har i mange år flydd med jakker og tepper i ryggen, men for noen år siden fikk jeg en spesialsydd en ryggpute som festes på flysetet. Denne puten er det viktigste for meg når jeg reiser! I tillegg kan man bruke den i bil og andre ganger du trenger støtte! Jeg pleier også å ta puten jeg har i rullestolen og setter meg på den.
  • Ta med deg dine egne hjelpemidler! Og da mener jeg for eksempel sugerør. Nå som vi lever i en verden som prøver å redusere plast forbruk er det vanskelig å finne fly som har sugerør ombord!
  • Reis med to ladere til rullestolen! Dette fordi jeg har opplevd at laderen plutselig ikke fungerer som den skal og har nesten fått en ødelagt ferie. Jeg har alltid en i håndbagasje.
  • Reis med god tid! Jeg har lært meg at flyplass personell kan ofte være noe man kan irritere seg over, særlig om man reiser fra mindre flyplasser og i utlandet. Ofte er det noen som ikke har erfaring, og du har en heftig diskusjon om noe som er en selvfølge. Jeg har lært meg å si “ jeg reiser verden rundt og slik er jeg vant med, kan du ikke sjekke med de som er over deg?” Og så pleier det ofte å ende med noen flaue fjes, når jeg hadde helt rett. Stå på behovet ditt og ikke finn deg i alt!
  • Min crewet om at du har behov for assistanse på destinasjonen! Ofte hender det at dette ikke er blitt videreformidlet og så må du vente i spenning på om det faktisk kommer noen. Jeg gir alltid beskjed om at rullestolen må til gate!

Dette er noen av mine tips, men vi i ffmu vil gjerne høre hvilke du har! Ønsker deg en flott flytur og en behagelig reise!

 

Skrevet av Tonje Larsen

 

2 kommentarer
    1. Fint innlegg, mange gode tips! Men synes kanskje det som står om «reis med god tid» angående assistenter ble litt feil. Jeg liker å se på det som at assistene mine gjør sitt beste, og det handler ikke om å ha rett, men om å komme til enighet for mitt beste. Assistene har også behov, og skal heller ikke skal finne seg i alt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg