Godteri som muskelsyk – Tonjes favoritter

Vi  som er muskelsyke kan ofte ha problemer knyttet til tygge og svelg og mange har problemer med å spise det friske kan. Jeg Tonje har muskelsykdommen SMA, som gjør at jeg ikke kan tygge harde ting, eller ting som kan sette seg fast i halsen. F.eks kan jeg ikke spise vingummi eller popcorn, men jeg har forelsket meg i andre ting og det er ikke nødvendigvis norsk godteri som er det beste. Nedenfor er mine favoritter og kanskje det blir dine også?

 

Jelly Stick Straws

Disse er utrolig gode og er superenkle å spise, da konsistensen er det samme som gele. De kommer i slike “vannisposer” og det gjør det lett for den som skal gi meg, da den personen ikke trenger å ta på godteriet. De kommer med smak av sitronbrus, eple, appelsin og drue og jeg synes alle er utrolig gode. 

 

Syrlige UFOer 
Flying Saucers også kjent som UFO eller Syrliga Tefat i Sverige. Godteriet smelter på tungen og du trenger så vidt å tygge. Først smaker det veldig lite, men når det ytterste har smeltet så smaker det litt syrlig i smaken. 

 

 

 

 

 

Mega Mouth Candy Spray

Mega Mouth Candy Spray er et godteri som kan sprayes i munnen. Den sure sprayen er en favoritt hos meg da jeg så vidt trenger å gjøre noe. Sprayene fås i ulike smaker i blant annet cola eller surt eple. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Superchips og Ostepop

Superchips og ostepop er mine favoritt snacks, da disse smaker godt og smelter i munnen som gjør det lettere å svelge. Nå finnes superchips i ulike smaker, og jeg liker å variere. 

 

 

 

 

Haribo fersken

Vingummi pleier som regel ikke å være noe for meg, men haribo fersken er mye mykere og lettere å tygge enn vanlig vingummi. Siden dette er det eneste haribo godteriet jeg liker pleier jeg å kjøpe det i store mengder, for å spare penger og tid for å dra på butikken. 

 

 

 

Kindermaxi 

Selv om vanlig melkesjokolade er veldig godt, liker jeg bedre kindersjokolade da dette er mykere å tygge.

 

 

 

 

 

Nerds

Deilige små godteklumper som er superlette å smelte i munnen! 

 

 

 

 

 

Lifesavers GUMMIES

Lifesavers fikk jeg første gang smake via min amerikanske venninne i USA, som sendte meg dette godteriet i posten. Det er supermykt vingummi og kommer i ganske små biter noe som gjør at du måtte dra ut tennene for å dele dem opp. Nå kan du kjøpe disse på nettet. 

 

 

 

 

 

 

Sukkerspinn

Sukkerspinn er kanskje litt grisete men det er veldig enkelt for oss med svak muskelkraft i kjeven da sukkerspinnet smelter med en gang det når munnen. Det er fint at sukkerspinn finnes i forskjellige smaker, slik at du kan finne det du liker best. 

 

 

 

 

 

 

Sour Patch Kids

Sure små seigmenn som er mykere enn vanlige norske seigmenn. Godteriet kommer fra USA men man kan bestille det på nett. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kanskje du som leser har blitt inspirert av alt dette deilige godteriet som jeg har skrevet om og får lyst til å bestille deg noe til neste gang du skal kose deg. Har du noen forslag som ikke er blitt nevnt her må du gjerne kommentere !

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg