Malins serietips!

Jeg fikk i oppdrag å skrive et blogginnlegg om serier jeg vil anbefale. Det er nytt for meg å lage sånn type innlegg, men fordi jeg liker å skrive tok jeg utfordringen. Siden jeg velger serier utifra humør kan det variere veldig hva jeg ser på. I blant vil jeg se en serie der jeg må tenke litt, andre ganger vil jeg ha det totalt motsatte. Og veldig ofte vil jeg bare ha en god sykehusserie! De blir jeg aldri lei av. 

 

 

New Amsterdam (2018-)

Hvem liker vel ikke en god sykehusserie? Det finnes mange ulike der ute, men høyest på min liste står “New Amsterdam”. Serien legger stor fokus på faktiske problemer i helsevesenet i dag, og en av hovedkarakterenes oppgave er å finne løsninger for å fikse de. Her får man alt man ønsker seg i en ordentlig sykehusserie. Drama, kjærlighet, nervepirrende scener, og ikke minst; flotte karakterer som du skulle ønske du kjente i virkeligheten! Jeg jubler hver gang det kommer en ny sesong. Du finner den på både Viaplay og Netflix.

 

 

 

 

The Resident (2018-)

Som “New Amsterdam” viser også “The Resident” problemer og utfordringer i dagens helsevesen, men her vil jeg påstå det vises på en mer brutal måte. Her ser vi tydelig at svikt i helsevesenet skader mennesker. Men med gode karakterer i serien får vi også håp. Her strekker alle seg langt for å forbedre ting. Samtidig har serien også karakterer som viser at én person kan utrette mye, både på godt og vondt. Hver sesong gir deg noe nytt å irritere deg over, som gjør at du bare må se videre for å finne ut om de klarer å fikse det. En desidert favoritt hos meg! Den ligger på Disney+.

 

 

 

 

Bless This Mess (2019-2020)

Min neste anbefaling oppdaget jeg i sommer. Den heter “Bless This Mess” og ligger på Disney+. Serien handler om et ektepar som arver en falleferdig gård og flytter dit. De har ingen erfaring med livet utenfor byen, og må derfor lære seg gårdsdrift fra grunnen av når de bestemmer seg for å få gården i live igjen. Dette viser seg å ikke være så enkelt, noe som byr på mange underholdene scener. Med flere rare og unike karakterer ble serien en glede å se på. Sesong 1 hadde ikke så mange episoder, men jeg var glad da jeg oppdaget at sesong 2 hadde flere. Dessverre ser det ut til at sesong 3 ble kansellert. Det var skuffende, for jeg hadde håpet på mer. Men vil du ha litt enkel humor og samtidig en serie som føles ekte, med kjærlighet, vennskap og en hverdag man kan leve seg inn i, kan du i det minste kose deg med de to sesongene som finnes.

 

 

Harrow (2018-)

Fra komedie til drama. “Harrow” er min favorittserie. Den handler om en rettsmedisinsk patolog som strekker seg langt for å finne dødsårsaken til ofre som kommer inn. Han løser saker som andre står fast i. I tillegg har hovedkarakteren hemmeligheter som blir avslørt underveis. Serien er både spennende, underholdende og umulig å forutse handlingen i. Sistnevnte er nok årsaken til at jeg liker den så godt. Akkurat når man tror man vet hva som skal skje videre snues alt på hodet. Her må man rett og slett bare fortsette å se for å finne svaret. Den ligger på TV2 Play.

 

 

 

Atypical (2017-2021)

Min neste anbefaling er “Atypical” som du kan finne på Netflix. Serien handler om en 18-åring med autisme og hans familie. Serien imponerte meg, for de har klart å lage en fin og ekte handling om utfordringene rundt det å være autist og det å være foreldre, søsken, venn og kjæreste med en som har autisme. Serien viser at man kan oppnå mye bare man gir det et forsøk. Man blir glad i alle karakterene på ulike måter, noe som gjør at man bare vil se mer og mer. Med humor og glede har de skapt en serie jeg skulle ønske var uten avslutning. Dessverre kommer det ingen sesong 5. Men dette er en av få serier jeg faktisk kunne sett igjen, så jeg kan glede meg over det.

 

 

 

Gilmore Girls (2000-2007)

Mine andre serietips har vært av nyere dato, men jeg må jo få med “Gilmore Girls” også. Denne serien kom i år 2000, og er bare ordentlig koselig. Den handler om en mor og en datter og livet rundt de. Lorelai og Rory er to helt spesielle karakterer, i tillegg til flere morsomme og unike karakterer i serien. Det er lett å leve seg inn i hverdagen deres og man vil bare se mer og mer. En skikkelig godserie! Her har vi timesvis med underholdning. Og har man først sett hele serien må man jo også få med seg oppfølgeren “Gilmore Girls: A year in the life” fra 2016. Begge finnes på Netflix.

 

 

Jeg er ganske sær og kravstor til tv-serier. Jeg orker ikke noe helt overfladisk. Det må føles litt ekte, nært og det må gi meg noe. Seriene jeg har tipset om her er serier som har gitt meg noe. Jeg håper mine tips gir deg noen timer underholdning og kos!

Tekst: Malin F. Pedersen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg