Mariells store hobby!

Min hobby ja, kanskje begynne med å fortelle hvem jeg er og litt hvor det starta.

Jeg heter da Mariell, er 28 år og kommer fra Tromsø. Leier nå hus 1 time unna, på en stor øy som heter Ringvassøy, sammen med min hund Loke! Jeg er 4. generasjon med charcot-marie- tooths (CMT) i min familie. 

Min store lidenskap og interesse har alltid vært dyr. Ikke bare hund, men egentlig de fleste dyr. Har drevet med hest og har hatt katt, undulat og hamster når jeg var barn, men første hund fikk jeg ikke før jeg flytta ut hjemmefra. Før den tid var jeg den jenta som gikk rundt i nabolaget å ringte på for å høre om de hadde hund jeg kunne gå tur med.

 

 

 

Som 17 åring flyttet jeg hjemmefra og det tok ca 3 måneder fra jeg flyttet i leilighet til jeg kjøpte min første hund, ei chihuahua tispe, og andre hunden kom bare 1 år etterpå, ei lita blandingstispe. 

Dessverre var det mye sykdom og helseproblemer med de begge, så mistet de alt for tidlig bare 2,5 år og 1 år gammel. Begge døde i 2013. Det gjorde så vondt at jeg valgte å ikke få meg ny hund med det første. 

 

 

 

 

 

 

3 år gikk før jeg hadde “egne” hunder igjen, da jeg fant meg kjæreste i Thailand. Iløpet av de nesten 3 årene jeg var frem og tilbake til Thailand, hadde vi 8 hunder, å da 6 samtidig. 7 hanner og 1 tispe. En utrolig fin flokk som jeg var veldig glad i. 

Når da forholdet tok slutt å jeg plutselig ikke skulle reise ned til mine 6 hunder lengre, bestemte jeg meg for å få meg en ny hund hjemme i Norge. Siden jeg allerede hadde hatt chihuahua og elsket rasen fant jeg ut at det var det jeg skulle ha igjen, bare denne gangen var det viktig å være nøye med valg av oppdretter som avlet på sunne linjer og fulgte retningslinjene for avl. 

 

 

Chihuahua er kanskje kjent for å være veskehund eller gneldrebikkje, men det er absolutt ikke sånn jeg ser på de. Om de blir sosialisert og miljøtrent godt så er de veldig allsidige og sosiale hunder. De er utrolig lettlærte og morsom! Ikke minst enkel å ta med seg.

I starten av 2019 begynte letingen etter oppdretter og i juli fant jeg ei jeg følte meg trygg på, etter mye prating så ble jeg godkjent som valpekjøper. Dermed fikk jeg førstevalget av hannhund om det skulle komme noen. Heldigvis var det faktisk bare 1 måned til hun ventet valper å spenningen startet for fullt!

20.august, en måned etter jeg ble godkjent valpekjøper, fikk jeg melding om at tispa hadde født 2 valper, en av hvert kjønn! Da satt jeg i en campingvogn i Tana av alle plasser å jublet! Noen synes sikkert det er rart, men den lille hannhunden som akkurat kom til verden var starten på mye bra!

 

 

 

Nå er Loke straks 3 år, og vi har absolutt hatt en reise! Hund for meg er ikke bare en hobby, men en livsstil, og jeg bruker mange timer på trening og turer sammen med min lille kompis! Han er en stor grunn til mange nye vennskap jeg har fått i hundemiljøet, mange turer jeg neppe ville gått uten hund og han er en stor hjelp til å bygge selvtilliten min opp!

Planen for hundeholdet mitt var å trene lydighet og gjøre gøye ting, men ikke konkurrere, det har endret seg veldig! Jeg meldte meg på en rallylydighets konkurranse i mars, sammen med flere andre jeg trener med, og vi gjennomførte begge dagene med gode resultater! Etter disse konkurransene i mars ble jeg bitt av rallylydighets-basillen! i april var vi en gjeng som bestemte oss for å reise til Finnsnes og i juni var det konkurranse i Tromsø! Det har vært lærerikt, noe frustrasjon og tårer, men mest av alt utrolig gøy! Planen min var å komme oss gjennom klasse 1 med mellomtittel der, men nå er planen endret å vi er begynt å trene på klasse 2 øvelser!

 

 

 

 

Jeg har ikke bare fått utfordret meg med min egen hund. Jeg ble spurt om å stille ut en hund og også være skriver på utstilling, noe jeg aldri hadde gjort før. Jeg har kommet til et punkt der jeg bare syns alt nytt med hund er gøy, så jeg takka ja! Det var en spennende og gøy dag!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fremover blir det konkurranser, nye utfordringer, turer, trening sammen med hundevenner, utstillinger og masse kos! Akkurat sånn som jeg liker det!

 

-Mariell og Loke

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg