Tonje på eventyr : Mitt forsøk på å lage mitt eget folkehøgskole år  

Hei dere! Jeg er faktisk hjemme i dette blogginnlegget og det er ikke fordi jeg er lei av å reise, men fordi jeg ikke har penger å energi til å være på jordomrulling hele tiden. Hadde jeg hatt det, hadde dere aldri sett meg i Norge. Jeg tenkte å bruke et lite blogginnlegg til å fokusere litt på meg og ikke bare på hvor jeg har vært. Vet mange kanskje lurer på hva jeg gjør utenom å reise!

 

For øyeblikket har jeg altså et friår. Et år til å bare være meg. Et pauseår til å lade opp til studier og universitets liv, og ikke minst jobbe med FFMU.

 

Før sommeren skrev jeg at jeg mest sannsynlig kom til å flytte livet mitt opp til Ålesund for å gå ett år på folkehøgskole og dyrke hobbyen min innenfor reiseliv, men planen min ble plutselig snudd på hodet da jeg ikke kunne begynne på skolen på grunn av skolens økonomiske situasjon som nav ikke kunne bidra med. Jeg fikk beskjeden bare uker i forveien og jeg var faktisk på vei til New York da jeg fikk vite at det ikke ville være noen mulighet for å begynne uten kamp. I det øyeblikket var jeg sliten og lei av alt som heter å stå opp for rettferdighet og likestilling. Jeg orket ikke tanken på å stå frem igjen. Hvorfor er det alltid meg? Kanskje jeg burde ha sagt ifra?

 

Der og da takket jeg nei til studier, som egentlig var min plan B. Jeg bestemte meg for å lage mitt eget ‘’folkehøgskole’’ år og prøve å legge alt bak meg. Jeg orket rett og slett ikke tanken på skolepress og det ansvaret man må forholde seg til. Jeg er veldig glad for at jeg gjorde det! Selv om det stikker litt inni meg iblant når jeg ser venner som legger ut bilder på Instagram så vet jeg såklart at det ikke er verdens undergang, men hvorfor får ikke alle samme mulighet til å gå på den folkehøgskolen dem selv vil?

 

Mitt ‘’folkehøgskole år’’ / friår kan vel til nå oppsummeres som en tid fylt med mye reising og opplevelser som jeg har vært heldig å dele med gode venner og familie. Det har vært en travel periode og det har hvertfall ikke vært dager der jeg har gjort noe kjedelig! Pappa var veldig bekymret den gangen jeg bestemte meg, men selv han ser at jeg får dagene til å fly. Det er faktisk veldig travelt når man har lyst til å fylle friåret med så mye som mulig! Plutselig finner jeg ut at jeg skal melde meg på et kurs uten å reise sammen med noen, bare timer før fristen eller bestille konsertbilletter og weekendtur til Polen (igjen)!

 

Før tenkte jeg ofte på at jeg kanskje kommer til å slite litt med det sosiale når venner dro utenbys eller ble travelt opptatt med studiehverdagen, men takket være familien, min aller beste Celine som klarte å komme seg ut av militæret for hun savnet meg for mye og ikke minst mine supre assistenter, har jeg klart å finne min måte å komme meg ut på ting som styrker mitt sosiale vesen. Jeg vet jo selvfølgelig at et ordentlig folkehøgskole år er noe helt annerledes, men slik situasjonen min er nå så klager jeg ikke!

 

Jeg har nå bare noen måneder igjen før livet mitt fortsetter og alvoret som student starter. Jeg har søkt på bachelor i reiselivsledelse og håper og tror at det er et studium som passer meg midt i blinken. Jeg har selvfølgelig lagt masse planer og kalenderen begynner å bli fullpakket med hva jeg liker å kalle eventyr. Jeg vet dette året blir det året jeg ikke glemmer!

 

Følg med videre på bloggen for flere innlegg om Tonjes eventyr!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg